Economie

Rusland en Saoedi-Arabië sluiten oliebronnen af: wat zijn de gevolgen voor de olieprijzen?

De brandstofprijzen bereikten vorige week recordhoogten toen Rusland en Saudi-Arabië aankondigden dat ze hun productie tot eind 2024 blijven beperken. Zijn er prijsstijgingen op komst?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 12 sep. 2023 | Leestijd: 3 min

Moet je zo snel mogelijk je auto tanken of je mazouttank vullen? Een terechte vraag, want vorige week bereikten de olieprijzen recordhoogten op de markten. De prijs van een vat ruwe Brent-olie kwam boven de 90 dollar (90,04 dollar), het hoogste niveau sinds november 2022, toen de energiecrisis volop woedde. De slotkoers van de Amerikaanse West Texas Intermediate bedroeg 86,69 dollar, ook een record sinds bijna tien maanden.

Deze stijging valt vooral te verklaren door de recente aankondiging van Saoedi-Arabië en Rusland dat ze hun productie van ruwe olie tot eind 2023 (en mogelijk langer) blijven beperken. De vermindering bedraagt 500.000 vaten per dag voor Saoedi-Arabië en 300.000 vaten voor Rusland, ofwel een totaal van 800.000 vaten per dag.

Advertentie – lees hieronder verder

Prijzen behouden

De beslissing van de twee landen om de aanvoer naar de markt te beperken, is duidelijk bedoeld om een daling van de prijzen (en dus de inkomsten) te voorkomen. Francis Perrin, onderzoeker bij het Franse Instituut voor Internationale Betrekkingen (IFRI), gaf uitleg aan Usine Nouvelle: “Door het wereldwijde olieaanbod te beperken, kunnen de OPEC+-landen een prijsdaling verhinderen. En ze wilden blijkbaar snel gaan, want de financiële crisissen hebben een psychologische dimensie.”

In april besloten de OPEC+-landen om hun productie te verlagen. Het effect was onmiddellijk voelbaar: de prijzen stegen gedurende enkele weken, net voor de zomerperiode waarin er traditioneel meer vraag is naar brandstof (onder meer door de vakantie). Zullen de prijzen nu opnieuw stijgen? Dat kan, maar het blijft wellicht binnen de perken omdat de wereldwijde economische context ongunstig is. Vooral China blijft slabakken en dan krijgt de hele wereldeconomie klappen. De fabrieken in China kunnen niet op volle toeren draaien, terwijl de vastgoedcrisis in het land angst inboezemt tot ver buiten de landsgrenzen (wat de activiteiten vermindert). Maar er is voorlopig geen reden tot paniek

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon