De energietransactie is een goede zaak voor het klimaat omdat door het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen ten voordele van groene elektriciteit onze koolstofvoetafdruk aanzienlijk wordt verkleind. Alleen gebeurt die overgang niet met een vingerknip en zijn er heel wat infrastructuurwerken nodig om iedereen overal in ons land de komende jaren van voldoende stroom te voorzien voor al die nieuwe elektrische toepassingen.
Gezinnen betalen rekening
Zopas maakte netbeheerder Fluvius zijn investeringsplannen bekend om de geplande energietransactie in Vlaanderen mogelijk te maken. Er zal de volgende 10 jaar maar liefst 4 miljard euro extra geïnvesteerd moeten worden in het elektriciteitsnetwerk om het toekomstbestendig te maken met de komst van steeds meer warmtepompen in de huizen, elektrische wagens en diens meer. Deze investering komt bovenop de geplande investeringen van 7 miljard euro. Uiteraard worden deze extra investeringen doorgerekend aan de eindconsument, die hiervoor de volgende jaren vermoedelijk jaarlijks 25 euro extra zal moeten betalen op zijn factuur.
Het transitieplan van Fluvius voorziet dat 30.000 km of 40% van het laagspanningsnet wordt aangepast of versterkt, naast als 6.000 km of 13% van het middenspanningsnet, dat vooral voor industriële toepassingen wordt gebruikt, en een derde of 22.450 van de distributiecabines. “Dit is een noodzaak want anders dreigen er stroompannes”, benadrukt de netbeheerder. Tegelijk moeten er ook flankerende maatregelen komen, zoals de invoering van de digitale teller en het capaciteitstarief, om het piekverbruik op het net te beperken.
Advertentie – lees hieronder verder
1,5 miljoen elektrische auto’s in 2030
Fluvius gaat bij zijn investeringsplannen uit dat vooral het vervoer de grootste impact op het stroomnetwerk zal hebben, met een previsie van 1,5 miljoen elektrische auto’s tegen 2030, evenals een elektrificatie van het vrachtvervoer en het openbaar vervoer. Verder zal ook elektrisch verwarmen tegen 2030 veel belangrijker worden.
Voor de andere regio’s (Brussel en Wallonië) zullen uiteraard gelijkaardige investeringsplannen noodzakelijk zijn in de volgende jaren om een black out te vermijden, wanneer ook daar iedereen tegen 2030 zijn auto aan de stekker hangt en de elektrische verwarming opzet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be