Benzine of diesel tanken is heel eenvoudig. Maar een elektrische auto opladen aan een publieke laadpaal is een veel complexer proces. Enerzijds kom je niet te weten hoeveel kWh er in de batterij is opgeslagen en anderzijds kant is het nog steeds niet mogelijk om met bankkaart te betalen.
Het is inderdaad noodzakelijk om een of meer abonnementen bij de operatoren te bezitten of in het beste geval een kaart die meerdere operatoren dekt.
Deze situatie vloeit voort uit het feit dat er geen wetgeving of kader is ingevoerd tijdens de uitrol van de eerste oplaadnetwerken, wat voornamelijk het werk was van particuliere exploitanten die genadeloos concurreerden.
Daarnaast is er geen transparantie in de tarieven. Sommige beheerders rekenen een prijs per kWh aan en anderen een prijs per kWh plus aansluitkosten. Kortom, het is onmogelijk voor de automobilist om te weten hoeveel hij exact zal betalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Verandering op komst
Deze groteske situatie dwingt de Europese Unie om in te grijpen, onder andere op vlak van wetgeving via het directoraat AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). We wisten al dat de Unie van plan was om de installatie van snellaadstations om de 60 km op de snelwegen te voorzien, maar men wil nog verder gaan en een facturering per kWh te verplichten waarbij de betaling met een kaart mogelijk is, en dit voor alle terminals (en niet alleen op snelwegen) die een vermogen van meer dan 50 kW leveren.
Hoe zit het met de andere laadstations, wetende dat niet iedereen laadt aan snelle laadpunten die meestal duurder zijn? En ook hier komen er verplichtingen: voor alle andere laadpalen wordt de keuze van de prijsstelling en de betaalmethode overgelaten aan de exploitant, maar de prijs – en kosteninformatie per kWh moet duidelijk worden aangegeven.
Wanneer? Spoedig…
Volgens AFIR zullen alle laadinfrastructuren vanaf 1 januari 2027 verplicht zijn om facturering per kWh te gebruiken en betalingen met een bankkaart te accepteren. Een regel die zowel van toepassing zal zijn op nieuwe infrastructuren, maar ook op de reeds geïnstalleerde laadpalen die dus moeten worden aangepast. Noteer hierbij dat er nog onderhandelingen aan de gang met de Brusselse instellingen die al in 2024 een invoering willen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be