Hoewel het aantal publieke laadpalen op ons grondgebied blijft toenemen, zijn er nog altijd veel te weinig. En dat zet automobilisten natuurlijk niet aan om de elektrische auto te omarmen. Vooral in de buurt van snelwegen laat het tekort aan laadpalen zich voelen. Elektrische auto’s rijden nog niet in grote aantallen over onze wegen, maar hun aandeel neemt geleidelijk toe (5,9 procent van de verkoop in 2021). Dat betekent dat de laadinfrastructuur vaker gebruikt wordt.
Europa is zich bewust van de situatie en verzamelde alle transportministers om dit onderwerp aan te pakken. Tijdens deze top werd een belangrijke beslissing genomen: de verplichting om tegen 2025 elke 60 km een snellader met minimaal vermogen van 150 kW te voorzien langs de belangrijkste snelwegen op het oude continent. Een volledige dekking van alle snelwegen in Europa is het doel tegen 2030. Nog een verplichting: deze laadpalen moeten toegankelijk zijn voor alle voertuigen en alle betaalmethodes accepteren. Er kan dus geen sprake meer zijn van specifieke laadpassen per merk.
Daarna secundaire wegen
De beslissing van de Europese transportministers gaat nog verder want vanaf 2030 wordt deze verplichting uitgebreid naar secundaire wegen. Dat lijkt ook noodzakelijk aangezien het verkoopverbod op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor al vijf jaar later intreedt. De tijdspanne is dus alweer zeer kort en we hebben de indruk dat er onvoldoende geanticipeerd wordt. Nochtans heeft het Europees Parlement definitief besloten de auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 van de markt te halen.
Advertentie – lees hieronder verder
Je kunt je dan ook afvragen of deze maatregel zal volstaan voor zo’n drastische ommekeer. We mogen niet vergeten dat meer dan 500 miljoen mensen leven én zich verplaatsen in Europa. België telt momenteel amper 15.000 openbare laadpalen (die niet eens snel zijn), wat nog altijd niet volstaat.
Ter herinnering: Wallonië wil tegen 2025 over 12.000 laadpunten beschikken, terwijl Vlaanderen er op hetzelfde moment 30.000 verwacht. Dat blijft erg bescheiden in vergelijking met bijvoorbeeld de Nederlandse ambities (75.000 laadpunten). We zijn in ieder geval benieuwd hoe dit allemaal zal verlopen.
Laten we ook niet uit het oog verliezen dat het niet volstaat om laadpalen te installeren. Het stroomnet moet versterkt worden en wellicht moeten we intelligente manieren bedenken om meer elektriciteit te produceren om onze elektrische auto’s op te laden. Intussen zoekt België nog altijd de financiële en technische middelen om de levensduur van zijn kerncentrales te verlengen. Waar wringt het schoentje?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be