Laadpunten: Europa breekt belofte over transparantie

De Europese Unie beloofde onlangs dat alle laadpunten vanaf 2027 de prijzen zouden tonen en toegankelijk zouden zijn met een bankkaart. Uiteindelijk zal dit niet het geval zijn. Dat vraagt een woordje uitleg.

Gepubliceerd op 1 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Laadpunten: Europa breekt belofte over transparantie

Door de transitie naar elektrische auto’s moet ook laadinfrastructuur uitgerold worden. Ondanks de omvang van deze klus en de grote vertraging heeft Europa eindelijk de koe bij de horens gevat, met name door elke 60 km op snelwegen een snellader te verplichten, maar ook (vanaf 1 januari 2027) volledige transparantie voor alle laadpunten, zowel voor de betaling (met een bankkaart in plaats van een abonnement) als voor de prijzen (getoond zoals in een tankstation).

Alles leek op schema te liggen om het leven van automobilisten en consumenten te vergemakkelijken. De ambities van in het begin worden nu echter in twijfel getrokken. De aanvankelijke verplichting zal niet voor alle laadpunten gelden. Dit betekent dat sommige laadpunten geen prijzen moeten weergeven en alleen toegankelijk blijven met een abonnement van een operator.

pexels-kindel-media-9800029

Stap achteruit

Wat is het probleem? De inhoud van de richtlijn, die aangenomen en toegepast zou worden vanaf 1 januari 2027, is uiteindelijk gewijzigd op enkele belangrijke punten. De verplichting om de prijzen te tonen en met een bankkaart te betalen, geldt namelijk niet meer voor alle laadpunten, maar alleen voor laadpunten met een vermogen van 50 kW of meer.

Advertentie – lees hieronder verder

En de andere laadpunten? Daar blijft de wet van de jungle gelden. Jammer, want het gaat om de grote meerderheid van de laadpunten. Laadpunten van 50 kW of meer vind je bijna alleen langs snelwegen. Elders zijn het vooral laders van 7, 11, 22 of 44 kW die op wisselstroom werken. Die vallen dus niet onder de nieuwe regels voor transparantie en toegankelijkheid. Gooi je laadpassen van de verschillende operatoren (die bovendien vaak niet compatibel zijn met elkaar) nog niet weg, want ze blijven de veiligste manier om toegang te krijgen tot een laadpunt.

Het is moeilijk te zeggen wat Europa gemotiveerd heeft deze stap achteruit te zetten. Het technische aspect? Waarschijnlijk niet. Het financiële aspect? Dat is waarschijnlijker. We kunnen ons wel voorstellen dat lobbyisten bij de Europese Commissie hebben aangeklopt om de hoge kosten voor het aanpassen (of vervangen) van bestaande laadpunten aan de kaak te stellen. Spijtig, want het geeft automobilisten wellicht weinig vertrouwen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.