Nio is een Chinees merk dat stilaan over de hele wereld bekend is. Er was zelfs even sprake van een overname van de Audi-fabriek in Brussel. Maar dit bleek uiteindelijk niet meer dan een gerucht. De topman van Nio ontkende het nieuws. Hij verklaarde dat Nio niet de middelen heeft om in een dergelijke infrastructuur te investeren en dat het zich liever concentreert op zijn netwerk van wisselstations voor batterijen.
Begrijpelijk. Nio lanceert nu ook een nieuw merk: Onvo. Het doel is om meer betaalbare elektrische auto’s aan te bieden die toch innovatief voor de dag komen. Het eerste model in deze reeks is de L60, met technische specificaties die erg verrassend zijn: een rijbereik tot 1.000 km, een laadtijd van slechts drie minuten en een prijskaartje dat (in China) aanzienlijk lager ligt dan dat van een Tesla Model Y. Een must-have?
Ontwerp van Tesla Model Y
De L60 werd in mei voorgesteld in China en onthult nu ook zijn technische specificaties. Om te beginnen, doet het uiterlijk denken aan de Tesla Model Y. Het doelwit ligt dus voor de hand. Dit model is 4,83 m lang, 1,93 m breed en 1,61 m hoog en biedt een comfortabele binnenruimte. De kofferruimte van 495 liter lijkt eerder beperkt voor een auto in deze categorie, maar volstaat om vijf passagiers en hun bagage te vervoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur, opnieuw geïnspireerd door het strakke design van Tesla, heeft een aantal troeven. Het dashboard wordt gedomineerd door een 3K-scherm van 17,2 duim, aangevuld met een tweede scherm van 8 duim voor de passagiers achterin. Een glazen dak en een head-updisplay van 13 duim maken de sfeer compleet. Qua comfort en entertainment biedt de L60 ook enkele interessante functies, zoals verstelbare voorzetels, een efficiënte spraakbediening en zelfs een karaokemodus, die ongetwijfeld aan de verwachtingen van het Aziatische publiek zal voldoen.
Laden door te wisselen
Op technisch vlak is de Onvo L60 indrukwekkend, met een ultrasnelle manier om stroom te laden voor bestuurders die houden van praktische oplossingen. Terwijl de batterij standaard oplaadt van 10% naar 80% in 25 minuten, schuilt hét grote voordeel in het batterijwisselsysteem van Nio. In slechts drie minuten laat je de lege batterij vervangen door een opgeladen batterij bij een van de speciale wisselstations. Dit systeem, dat Nio al gebruikt voor zijn andere modellen, is een groot pluspunt voor gebruikers en biedt totale flexibiliteit wanneer je geen tijd hebt om op te laden of wanneer je onderweg bent op vakantie. Het helpt om onderweg kostbare tijd te winnen.
Er zijn twee motorisaties beschikbaar. De eerste is een versie met achterwielaandrijving en 326 pk die in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Voor liefhebbers van topprestaties is er een vierwielaangedreven variant met 462 pk die hetzelfde doet in slechts 4,6 seconden. Er zijn twee batterijcapaciteiten beschikbaar voor deze modellen: 60 kWh met een rijbereik van ongeveer 470 km in de Europese WLTP-cyclus en 85 kWh met een rijbereik tot 620 km. Een derde optie, een batterij met een 150 kWh, levert naar verwachting een rijbereik van meer dan 1.000 km. Hiermee wil Nio klanten geruststellen en veelrijders tonen dat ook zij elektrisch kunnen rijden.
Aantrekkelijke prijs?
Het meest opvallende aan de Onvo L60 is zijn prijs. Terwijl de Tesla Model Y in China verkocht wordt voor ongeveer 249.900 yuan (of zo’n 31.500 euro), begint de Onvo L60 bij 206.900 yuan, of ongeveer 26.300 euro. Dit prijsverschil, in combinatie met de technische prestaties van de auto, maakt van de L60 mogelijk een aantrekkelijke keuze voor Europese automobilisten. Vooral omdat de prijs daalt tot 149.900 yuan (ongeveer 19.100 euro) wanneer je de batterij van 60 kWh huurt. De maandelijkse huur bedraagt 75 euro.
Het model wordt ook in België verwacht, maar niet voor 2025. Zeer waarschijnlijk kost de auto hier meer dan in China, alleen al door de invoerheffingen (20,8% bovenop de basisbelasting, of 30,8% in totaal). De L60 zou dan ongeveer evenveel kosten als de Tesla Model Y, maar wellicht met meer uitrusting (ventilerende en masserende zetels, Dolby Atmos-audiosysteem enzovoort) en het interessante systeem om de batterij te wisselen. Nog even afwachten dus. Alweer blijkt dat China vooroploopt in elektrische auto’s. Het maakt ons in ieder geval nieuwsgierig om deze auto’s te ontdekken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be