Europa heeft besloten om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe verbrandingsauto’s stop te zetten. Hiermee wil de overheid de CO2-uitstoot beperken en een koolstofvrij Europa tegen 2050bereiken. Noteer hierbij dat mobiliteit niet de enige beoogde sector is. België volgt deze transitie ook en om ze te versnellen werd er beslist om vooral in te zetten op de aftrekbaarheid van bedrijfswagens.
Vanaf 2026 zullen dus alleen elektrische modellen nog 100% aftrekbaar zijn, maar ook dit tarief zal geleidelijk afnemen tot 67,5% na 2031. Zo zullen bedrijven geen keuze hebben, omdat thermische bedrijfswagens vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar zijn.
Niet alleen CO2
Een paar maanden geleden toonde een studie van de onafhankelijke NGO van de International Council for Clean Transport (ICCT) aan dat het gebruik van elektrische auto’s inderdaad de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk zou kunnen verminderen. De organisatie schat dat de elektrische auto in Europa tussen 66 en 69% minder CO2 uitstoot in vergelijking met een conventionele thermische auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar het verminderen van broeikasgassen zou niet het enige voordeel van de elektrische auto zijn. Inderdaad, volgens een studie uitgevoerd door de medische faculteit van de University of Southern California (Keck School of Medicine), zou dit ook de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen beïnvloeden. Ter herinnering: CO2 is geen verontreinigende stof. Met name stikstofoxiden (NOx) en fijnstof zouden ook aanzienlijk worden verminderd door de invoering van elektrische auto’s.
Beter voor de gezondheid
De Keck School of Medicine is nu voor het eerst in staat geweest om de bijdrage van de elektrische auto aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en daarmee de vermindering van ademhalingsproblemen te meten. “De overgang naar elektrische voertuigen zal naar verwachting aanzienlijke nevenvoordelen hebben voor de volksgezondheid, maar de meeste studies die zich tot nu toe hebben gericht op luchtkwaliteit en gezondheidseffecten zijn afkomstig van projecties in plaats van werkelijke gegevens,” aldus de onderzoekers.
De studie van de Keck School of Medicine werd over meer dan 6 jaar uitgevoerd in heel Zuid-Californië, een periode waarin het aandeel elektrische auto’s steeg van 1,4 voertuigen per 1.000 inwoners tot 14,6. Conclusie: ademhalingsproblemen (zoals astma) zijn tegelijkertijd afgenomen met een vermindering van deze aandoeningen van -3,2% voor 20 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd per 1.000 inwoners. “Veranderingen op lokaal niveau kunnen de gezondheid van de gemeenschap verbeteren en kunnen een krachtig signaal geven naar het publiek en beleidsmakers”, aldus de studie.
De voordelen van de overstap op elektrische auto’s zouden dus alle burgers ten goede komen en deze overgang zou daarom een belangrijk element zijn. Tochis het ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze overgang doordacht verloopt, merken de onderzoekers op. Want in arme wijken waar de elektrische auto minder (of niet) aanwezig is, zijn verbeteringen in luchtkwaliteit veel minder uitgesproken. Naast een sociale kloof, mag de elektrische auto dus zeker geen gezondheidskloof veroorzaken.
En in België?
Ook in België verspreidt de elektrische auto zich geleidelijk, terwijl oudere voertuigen stilaan worden uitgefaseerd. Het is duidelijk dat de effecten op de kwaliteit van de lucht die we inademen al aanzienlijk zijn. Tussen 2018 en 2022 zag Brussel (via de Celine-cel) een vermindering van 29% van stikstofoxiden (NOx) in Molenbeek, 31% in Elsene en 36% in Kunst-Wet in het centrum.
Natuurlijk is niet alles perfect, want elektrische auto’s stoten ook deeltjes (PM 2,5) uit, via hun banden en remmen. Het aandeel elektrische auto’s maakt het nog niet mogelijk om te voorkomen dat de normen worden overschreden, maar er is vooruitgang. En zal nog meer vooruitgang komen, vooral in Brussel met het verbod op dieselmotoren vanaf 2030 en benzine in 2035.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be