De V8 is nog niet dood en overtreft zelfs de W12

Verbrandingsmotoren staan overal onder druk. En, net als dinosaurussen, zijn de grootsten het meest bedreigd. Dat is het geval voor de W12 in de Volkswagen Groep, die niet langer zal worden gebruikt door Bentley. Het merk vervangt hem door een V8 (wat altijd goed is), die veel krachtiger blijkt te zijn, dankzij dit.

Gepubliceerd op 11 mei 2024
Leestijd : 3 min

Deel

De V8 is nog niet dood en overtreft zelfs de W12

Er hangt een zwaard van Damocles boven de verbrandingsmotor. Politici geven toe dat deze op weg zijn naar uitsterven. Bij ons zou dat tegen 2035 het geval kunnen zijn, wanneer er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden. Natuurlijk zijn er onderhandelingen gaande en moeten we afwachten of deze maatregel behouden zal worden na de verkiezingen van 9 juni 2024, en vooral of dit haalbaar is, wat steeds minder het geval lijkt te zijn (slechte laadinfrastructuur, te hoge prijzen van elektrische auto’s, enz.)

Maar de verbrandingsmotor is niet dood. Sterker nog, hij lijkt een comeback te maken bij steeds meer autofabrikanten die voorstander zijn van elektrificatie, maar slechts gedeeltelijk, wat volgens hen realistischer is. Dit sluit echter niet uit dat sommige onderdelen zullen verdwijnen, vooral de grotere elementen. De originele W12 van de Volkswagen Groep bijvoorbeeld, meer dan 20 jaar geleden ontworpen door de eigenzinnige Ferdinand Piëch. Hoewel zijn vermogen met 40% is gestegen en zijn verbruik met 25% is gedaald, zal hij uit het landschap verdwijnen, vooral bij Bentley.

Het alternatief? Elektrificatie!

Bentley wil echter niet onmiddellijk overstappen op 100% elektrische modellen. Om de W12 te vervangen, zal het merk dus overschakelen op… een V8, een nobele motor met 4 cilinders minder. De vraag is dan wel hoe het prestatieniveau behouden zal blijven. En het antwoord is eenvoudig: hybridisatie.

bentley-ultra-performance-hybrid

Advertentie – lees hieronder verder

Het merk Bentley kondigt aan trots te zijn op deze nieuwe “Ultra Performance Hybrid” motor, met aanzienlijk hogere prestaties dan de W12. De V8 heeft immers 89 pk meer, ofwel 740 pk. Het koppel is nog niet bekend, maar het zal een viercijferig getal zijn, vergelijkbaar met de 1.000 Nm van de W12. Ook hier zal het dus de W12 overtreffen.

Emissievrij en vol vermogen

Volgens Bentley zal deze Ultra Performance Hybrid motor de “meest dynamische en responsieve” aandrijflijn in het hele gamma zijn, en ook de meest efficiënte dankzij een oplaadbaar hybridesysteem met een theoretisch actieradius van 80 km (er wordt geen batterijcapaciteit genoemd, maar die zou logischerwijs tussen 20 of 25 kWh moeten liggen). Nee, de verbrandingsmotor (of diesel) is dus niet dood. Het verliest misschien aan cilinderinhoud en aantal zuigers, maar het komt altijd sterker terug. Zoals de 2,9-liter V6 die ook door Bentley wordt gebruikt en goed is voor 536 pk in de prachtige Flying Spur.

Net als andere fabrikanten verschuift Bentley ook de deadline voor volledig elektrisch: niet meer 2030, maar 2033. En het eerste volledig elektrische model zal pas in 2027 verschijnen in plaats van in 2026. Er is nog duidelijk veel te doen op het gebied van hybridisatie in het algemeen en plug-in hybrides in het bijzonder, die een realistischer visie bieden en beter aansluiten bij de behoeften van automobilisten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.