Dit afgekeken trucje maakt elektrische auto’s uit China zo goedkoop

Er wordt altijd naar loonkost, batterijproductie en de overheidssubsidies gewezen als verklaring voor de lage prijzen waaraan de Chinezen hun elektrische auto’s in de markt zetten. Maar uit de ontmanteling van een BYD Atto 3 blijkt dat er toch meer aan de hand is. De Chinezen hebben duidelijk hun stiel geleerd.

Gepubliceerd op 28 oktober 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Dit afgekeken trucje maakt elektrische auto’s uit China zo goedkoop

De Chinezen bewerkstelligen in de categorie van elektrische auto’s wat Ryanair in de luchtvaart deed: winnen op prijs. Maar in tegenstelling tot de luchtvaartmaatschappij gooien de merken uit het oosten niet al het comfort en sofisticatie overboord. Of toch zeker niet vandaag de dag. Dat is een doorn in het oog van de gevestigde merken, die worstelen met hun kosten en hun broek scheuren aan de kortingen waarmee ze hun dure elektrische auto’s moeten slijten.

BYD-ATTO-3

Kosten ontrafelen met reverse engineering

China kent natuurlijk een paar concurrentiële voordelen zoals een overheid die gulletjes bijschiet, wat rechtstreeks tot de befaamde importheffingen van europa heeft geleid, een dominante positie in de ontwikkeling en productie van toegankelijke batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto, en een loonstelsel dat voor de lokale merken een kleinere handicap vormt. Om een idee te geven: volgens de gegevens van het China Labour Bulletin verdient een al wat oudere werknemer in een Chinese autofabriek ongeveer 3.000 yuan per maand, ofwel 388 euro. En daar stopt het niet. Gaat het producerende automerk door een tegenvallende verkoosperiode, dan wordt het loon soms tot 30% verlaagd. Ondenkbaar in onze westerse wereld.

Ook in Japan, dat door China dit jaar is voorbijgestoken als de grootste auto-exporteur ter wereld, zien ze het met lede ogen aan. Omdat veel van de Japanse automerken een achterstand hebben opgelopen op het vlak van elektrische auto’s, organiseerde het Centraal Japans Bureau voor Economie, Handel en Industrie (CJBETI) een interessante workshop in een demontagefaciliteit. Hier wordt aan reverse engineering gedaan, waarbij een auto tot aan zijn laatste bout en moer wordt ontmanteld om te uit te pluizen hoeveel het gekost heeft deze te maken. Automerken hanteren deze praktijk vaak om de concurrentiepositie van hun modellen op kostenvlak te achterhalen.

Advertentie – lees hieronder verder

BYD-productie

Voordeel uit geïntegreerde onderdelen

Vooral de ontmanteling van een BYD Atto 3, die in China maar 18.000 euro kost maar bij ons het dubbele, kon door de bezoekende Japanse bedrijven op veel belangstelling rekenen. Daaruit bleek dat de Chinezen met veel minder onderdelen produceren (maar veel meer zelfgemaakte) dan de Japanse en Westerse merken, waardoor ze tegen lage kosten toch een vergelijkbaar niveau halen. In de Atto 3 was de E-Axle daar een treffend voorbeeld van.  Deze integreert meerdere componenten in één aandrijfeenheid, en omvat niet alleen de motor en omvormer, maar ook zeven andere essentiële onderdelen, waaronder de ingebouwde lader en de omvormer. Dit soort efficiëntie verlaagt niet alleen de productiekosten, maar vermindert ook het gewicht van de voertuigen, wat direct bijdraagt aan hun verbruik en dus rijbereik. Het Japans Bureau kwam ook tot de conclusie dat de Chinese bouwers op deze manier een kostenvoordeel behalen dat eigenlijk niet te evenaren is, want minder onderdelen betekent ook een veel kortere doorlooptijd in de fabriek.

Misschien dat één speler wel op hoogte komt. Want de Chinezen hebben de mosterd van zo min mogelijk onderdelen voor een zo goed mogelijk resultaat bij Tesla gehaald. Het Amerikaanse merk doet aan “gigapressen” waarmee het in zijn Model Y bijvoorbeeld een zeventigtal onderdelen kan terugbrengen naar twee tot drie. Koppel daar schaalgrootte aan en je maakt op een erg efficiënt manier auto’s.

Nu hangt er wel een grote ‘maar’ aan de onderdelenstrategie van de Chinezen. Kenichi Ito, medeorganisator van de Japanse workshop, merkte op dat “Chinese fabrikanten veel belang hechten aan goedkope productie,” maar dat hun opvattingen over kwaliteit vaak verschillen. Een diplomatieke manier om aan te geven dat Chinese voertuigen niet dezelfde kwaliteitsnormen hanteren, maar dat de markt hier weinig bezwaar tegen lijkt te maken. Ook dat is een straatje waar Tesla in verkeert, want in de betrouwbaarheidsstudies van het beruchte JD Power bengelt het merk in de achterhoede (2023: 28ste van 32 merken). De Japanners, daarentegen, staan altijd aan de top.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.