De elektrificatie van het wagenpark verloopt met horten en stoten. De politiek heeft deze transitie ingezet, die ook een kentering op de markt heeft teweeggebracht. Het aanbod van elektrische voertuigen is de laatste jaren dan ook sterk gestegen en ook de verkoop kent een stijgende lijn. Vooral de markten waar de overheid gulle subsidies uitdeelde, konden een sterke groei van de verkoop van EV’s noteren. Tegelijk zijn er ook tal van andere grote uitdagingen, zoals de snelle uitbouw van een netwerk laadpunten, de verzekering van de aanvoer van schaarse grondstoffen voor de productie van batterijen en een verlaging van de aankoopprijs van de EV’s, zodat een ruimer publiek deze overschakeling financieel kan maken.
Eerste analyses
Na de introductie van de elektrische auto op de markt, kunnen stilaan de eerste analyses gemaakt worden van deze nieuwe situatie. Het is bijvoorbeeld interessant te weten of wie de overstap naar elektrisch rijden maakte ook deze uitstootvrije vorm van autorijden trouw blijft. In dit fenomeen geeft een onderzoek van S&P Global Mobility meer inzicht.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, blijft niet iedereen die overgang naar een EV trouw. Zo zou ongeveer de helft van de respondenten bij de aankoop van zijn volgende wagen niet meer voor een elektrisch model kiezen, maar opnieuw opteren voor een auto met een verbrandingsmotor. Over de motieven wijdt het onderzoek niet uit in detail, maar zonder twijfel zijn dat de gekende belemmeringen: het (te) beperkte rijbereik voor het specifieke gebruik en het nog ontoereikend netwerk laadpunten.
Advertentie – lees hieronder verder
Mustang-rijders hebben het gehad
In de data van S&P Global Mobility is wel een groot verschil tussen de verschillende merken te noteren wat de aankoopintenties voor hun volgende auto betreft. Zo gaf slechts 37,3% van de Ford Mustang E–rijders aan dit elektrisch model trouw te zullen blijven. Bij Porsche en BMW zat dit percentage eveneens onder de helft, met respectievelijk 36,8% en 45,9%. Bij Mercedes (56,6%), Jaguar (56,0%) en Audi (50,1%) zijn de cijfers al iets positiever, maar is dus zeker nog niet elke klant een overtuigde EV-rijder.
Bij de typische ‘elektrische’ automerken zijn de resultaten dan weer veel positiever en blijven de meeste klanten voluit elektrisch rijden. Zo verklaarde 76,7% van de Tesla-rijders weer een EV te zullen aankopen. Eenzelfde tendens zien we bij Nissan (63%), dat ook een pionier was op de EV-markt met de Leaf en intussen een uitgebreid gamma elektrische modellen heeft. Ook de klanten van Chevrolet (60,6%) zijn overtuigd van elektrisch rijden.
Hierbij dient genoteerd te worden dat de vraag werd gesteld ‘welke volgende wagen men zou kopen?’. In sommige gevallen is dat niet de eerste en enige wagen. Dus een EV-rijder kan nog steeds elektrisch blijven rijden, maar daarnaast nog een ander klassiek voertuig met een verbrandingsmotor aanschaffen. Ook dat is belangrijk als bedenking bij dit onderzoek en het trekken van mogelijke conclusies over de evolutie van de EV-markt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be