We weten allemaal dat het theoretische verbruik en de actieradius die constructeurs voor hun (al dan niet elektrische) auto’s claimen, het resultaat zijn van laboratoriumtests die veel gunstiger zijn dan de werkelijkheid. In deze laboratoria is er geen reliëf en een constante temperatuur. Er is dus geen invloed van de rijstijl van de bestuurder of van weersomstandigheden zoals wind, kou of regen. De kou is de meest invloedrijke factor op het rijbereik van een elektrische auto. Het lijkt erop dat deze wisselende prestaties ook optreden in de regen. Maar in welke mate precies?
Door de wetten van de fysica leidt regen tot een hoger verbruik. Dit komt door de waterlaag die zich voor de band ophoopt en meer rolweerstand creëert. Er moet dus meer vermogen en energie verbruikt worden om de auto met dezelfde snelheid vooruit te krijgen. Dit is ook het geval bij een hoge luchtvochtigheid, zoals Michelin-ingenieurs al hebben aangegeven aan onze collega’s van Challenges. Een hogere luchtvochtigheid verhoogt de aerodynamische weerstand.
Tests
Om een duidelijk beeld te krijgen van de invloed van regen op het verbruik van elektrische auto’s, voerden onze collega’s van Automobile Propre enkele tests uit, zowel op de weg als op het circuit, bij identieke temperaturen en zonder de airconditioning te gebruiken. De steekproef bestond uit verschillende wagens: de Cupra Born, Peugeot E-3008, Renault Scenic E-Tech en Audi RS e-tron GT. Automobile Propre voegt eraan toe dat de tests uitgevoerd werden bij zware regenval, waarbij de ruitenwissers met moeite het water van de voorruit kunnen verwijderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de snelweg bij een snelheid van 110 km/u (het wettelijke maximum in Frankrijk) hebben de testrijders een 20% hoger verbruik gemeten, met een minimum van 17,3% extra voor de Renault Scenic E-Tech. Het maximum werd genoteerd bij de Cupra Born (+21,9%). Concreet bedroeg het bijkomende verbruik 4 kWh/100 km, wat het rijbereik met naar schatting 16,7% vermindert, of zowat zestig kilometer minder rijbereik per laadbeurt voor de auto’s kwestie. Dat is niet niks. Maar het blijft minder dan in droge omstandigheden 130 km/u rijden, waarbij je 1,2 kWh/100 km extra moet rekenen (of 15 km minder actieradius). Je geraakt dus verder in de regen met 110 km/u dan in het droge met 130 km/u. Eerdere tests, uitgevoerd in droge omstandigheden, toonden aan dat het verbruiksverschil bij 110 km/u en 130 km/u 21,8% bedraagt.
Wat met de ruitenwissers?
Een andere vraag van Automobile Propre: wat is het verbruik van de ruitenwissers, aangezien de energie om ze aan te drijven rechtstreeks van de batterij komt en niet van de alternator, zoals in een auto met verbrandingsmotor? Ook hier is het interessant om te weten dat de impact bijna nihil of toch verwaarloosbaar is. Op volle snelheid verbruiken de ruitenwissers 110 W stroom, of 0,2 kWh per uur. Hetzelfde geldt voor de ontwaseming, die bij redelijk en gericht gebruik het rijbereik niet noemenswaardig beperkt.
Als het op een bepaalde dag veel regent, kunnen we dus uitgaan van een extra verbruik van 4 kWh, maar dit varieert natuurlijk naargelang de auto in kwestie. En die situatie wordt gecompenseerd door de snelheid te verlagen (verplicht in Frankrijk, maar niet in België). Wie zijn auto kent, zal hooguit een beetje tijd verliezen – door de snelheid te verlagen – maar niet veel meer.
Feit blijft dat in dit scenario de bandenkeuze erg belangrijk is. De nodige informatie vind je op het Europese bandenlabel, met gegevens over de rolweerstand, de remkwaliteiten op een nat wegdek en de capaciteit van een band om water te verwerken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be