Elektrisch

Inductieladen tijdens het rijden zit in testfase

De ontwikkeling om je batterij al rijdend op te laden, lijkt goed te vorderen. In het noorden van Italië test de Stellantis-groep deze technologie voor inductieladen. Goed voor een definitieve doorbraak van de elektrische auto?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11 dec. 2021 | Leestijd: 3 min

Autogroep Stellantis heeft onlangs een nieuwe testbaan ingehuldigd in het noorden van Italië. Heel wat partners zijn betrokken bij dit project dat de naam ‘Arena del Futuro’ (of ‘arena van de toekomst’) draagt. Maar wat is er zo bijzonder aan deze testbaan van amper 1,05 km? Dit stukje weg maakt het mogelijk om testen uit te voeren voor inductieladen (dus zonder kabel) tijdens het rijden. Moet je dan helemaal niet meer stoppen om elektriciteit te laden? Dat klopt niet helemaal.

Wirwar van kabels?

De technologie werd Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) gedoopt en maakt nog altijd gebruik van kabels. Alleen zien we ze niet, omdat ze ingewerkt zijn in de weg, onder het asfalt. Het werkingsprincipe is relatief eenvoudig: de elektriciteit die door de kabel gaat, creëert een elektrisch veld. De stroom wordt opgevangen door een soort ‘ontvanger’ onder de auto en vervolgens naar de batterij gestuurd.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens deze omschrijving lijkt het wel alsof je nooit meer hoeft te stoppen. Maar in werkelijkheid mag je niet verwachten dat de batterij helemaal vollaadt op deze manier. Het inductieladen is namelijk trager en kan in het beste geval de autonomie verhogen of de laadtijd aan het traditionele laadpunt verminderen.

Dubbele functie

La recharge par induction en roulant en phase de test

De verbinding met het wegdek dient trouwens niet alleen voor de autonomie en de batterij van de elektrische auto. Deze verbinding kan namelijk ook de veiligheid verbeteren, want het is ook een middel waarmee auto en infrastructuur met elkaar kunnen communiceren. Zie het als een soort permanente internetverbinding. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te anticiperen op een ongeval of file, maar ook om auto’s onderling te connecteren zodat ze kunnen communiceren. Dit kan de technologie voor autonoom rijden vooruithelpen.

Stellantis geeft aan dat al meerdere testkilometers afgelegd werden. Maar verder geeft het hier geen details over. Logisch, want die cijfers maken natuurlijk deel uit van het geheime onderzoek en zouden door het grote publiek wellicht als een teleurstelling gezien worden. Sommigen denken misschien dat je 100 kW stroom kunt laden via de lucht, wat weinig waarschijnlijk is. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon