Inductieladen tijdens het rijden zit in testfase

De ontwikkeling om je batterij al rijdend op te laden, lijkt goed te vorderen. In het noorden van Italië test de Stellantis-groep deze technologie voor inductieladen. Goed voor een definitieve doorbraak van de elektrische auto?

Gepubliceerd op 11 december 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Inductieladen tijdens het rijden zit in testfase

Autogroep Stellantis heeft onlangs een nieuwe testbaan ingehuldigd in het noorden van Italië. Heel wat partners zijn betrokken bij dit project dat de naam ‘Arena del Futuro’ (of ‘arena van de toekomst’) draagt. Maar wat is er zo bijzonder aan deze testbaan van amper 1,05 km? Dit stukje weg maakt het mogelijk om testen uit te voeren voor inductieladen (dus zonder kabel) tijdens het rijden. Moet je dan helemaal niet meer stoppen om elektriciteit te laden? Dat klopt niet helemaal.

Wirwar van kabels?

De technologie werd Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) gedoopt en maakt nog altijd gebruik van kabels. Alleen zien we ze niet, omdat ze ingewerkt zijn in de weg, onder het asfalt. Het werkingsprincipe is relatief eenvoudig: de elektriciteit die door de kabel gaat, creëert een elektrisch veld. De stroom wordt opgevangen door een soort ‘ontvanger’ onder de auto en vervolgens naar de batterij gestuurd.

Volgens deze omschrijving lijkt het wel alsof je nooit meer hoeft te stoppen. Maar in werkelijkheid mag je niet verwachten dat de batterij helemaal vollaadt op deze manier. Het inductieladen is namelijk trager en kan in het beste geval de autonomie verhogen of de laadtijd aan het traditionele laadpunt verminderen.

Advertentie – lees hieronder verder

Dubbele functie

chargeinduction

De verbinding met het wegdek dient trouwens niet alleen voor de autonomie en de batterij van de elektrische auto. Deze verbinding kan namelijk ook de veiligheid verbeteren, want het is ook een middel waarmee auto en infrastructuur met elkaar kunnen communiceren. Zie het als een soort permanente internetverbinding. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te anticiperen op een ongeval of file, maar ook om auto’s onderling te connecteren zodat ze kunnen communiceren. Dit kan de technologie voor autonoom rijden vooruithelpen.

Stellantis geeft aan dat al meerdere testkilometers afgelegd werden. Maar verder geeft het hier geen details over. Logisch, want die cijfers maken natuurlijk deel uit van het geheime onderzoek en zouden door het grote publiek wellicht als een teleurstelling gezien worden. Sommigen denken misschien dat je 100 kW stroom kunt laden via de lucht, wat weinig waarschijnlijk is. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.