De Chinese fabrikant GAC Aion, minder bekend in Europa, staat op het punt om een opvallende entree te maken op de markt. In China staat het merk bekend om zijn higperformance elektrische voertuigen, zoals de spectaculaire Aion Hyper SSR. GAC Aion heeft onlangs een belangrijke technologische innovatie onthuld: de Quark Electrive Drive 2.0-motor. Deze nieuwe generatie elektromotor belooft een belangrijke speler te worden voor elektrische voertuigen dankzij zijn veelbelovende efficiëntie, vooral wat de actieradius betreft.
De elektrische voertuigen van GAC Aion die zijn uitgerust met deze motor zouden hun actieradius aanzienlijk kunnen zien toenemen. Deze innovatie zou niet alleen klanten kunnen aantrekken, maar ook concurrerende industrieën, die ook motoren van GAC Aion zouden kunnen kopen, zoals dat gebeurt bij verbrandingsmotoren.
Unieke kenmerken
De Quark Electrive Drive 2.0-motor onderscheidt zich vooral door zijn uitzonderlijke energie-efficiëntie van 98,5%. Dit indrukwekkende cijfer betekent dat slechts 1,5% van de energie die in de batterij is opgeslagen en door de motor wordt geleid, verloren gaat. Ter vergelijking: benzine of diesel verbrandingsmotoren halen zelden een rendement van meer dan 40%. Deze efficiëntie is een groot voordeel voor GAC Aion, die zo kan concurreren met de beste elektromotoren die momenteel verkrijgbaar zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar energie-efficiëntie is slechts een deel van het verhaal, want deze motor blinkt ook uit in mechanische prestaties. Hij kan namelijk een rotatiesnelheid bereiken van 30.000 tpm, met een vermogensdichtheid van 13 kW/kg. Ter vergelijking: de V8s elektromotor van Xiaomi haalt 35.000 tpm, maar heeft een lagere vermogensdichtheid van 10 kW/kg. Deze kenmerken maken de Quark Electrive Drive 2.0 een krachtige, lichte en compacte motor, wat essentieel is voor de optimalisatie van ruimte en gewicht in elektrische voertuigen.
50 km extra actieradius
Een van de veelbelovende kenmerken van deze nieuwe motor is de toename van de actieradius van elektrische voertuigen. GAC Aion kondigt een winst aan van 50 extra kilometers dankzij de verbeterde efficiëntie van de Quark Electrive Drive 2.0. Hoewel deze cijfers waarschijnlijk zijn berekend volgens de CLTC-cyclus (China Light-Duty Vehicle Test Cycle), betekent dit nog steeds een verbetering van ongeveer +6% voor een voertuig met een oorspronkelijke actieradius van 800 km, zoals het geval is voor sommige modellen van GAC Aion.
Deze winst is des te interessanter omdat hij komt in een tijd waarin de actieradius een sleutelrol blijft spelen bij de aankoop van een elektrische auto, ook al wordt dit argument minder belangrijk naarmate de actieradius comfortabeler wordt. Toch zal deze toename een psychologisch effect hebben op consumenten, terwijl het ook de batterijcapaciteit enigzins zou kunnen verminderen ten gunste van de aankoopprijs.
GAC Aion zal dit zeker als verkoopargument gebruiken: de Quark Electrive Drive 2.0 zal worden geïntegreerd in alle nieuwe producties van GAC Aion, inclusief die voor de Europese markt. Dit is een belangrijke stap voor de Chinese fabrikant, die deze technologie inzet om zijn positie tegenover de concurrentie te versterken. Het is interessant om te zien dat niet alleen de chemie van batterijen moet evolueren en dat de prestaties (puur of in actieradius) van elektrische auto’s, net als bij verbrandingsmotoren, afhankelijk zijn van een groot aantal factoren, zoals aerodynamica, rolweerstand, energiebeheer en uiteraard de motoren. Innovaties blijven dus elkaar opvolgen, en we merken dat ze steeds vaker uit China komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be