Tesla, een van de leiders in de sector van elektrische auto’s, heeft een grote voorsprong op zijn concurrenten, vooral op het vlak van energiebeheer, laadsnelheid en het oplaadnetwerk met superchargers. Toch willen klanten steeds verder kunnen rijden met één batterijlading. Daarom presenteert Tesla een nieuwe versie van zijn Model 3 berline, met een grotere batterijcapaciteit en een enkele motor aan de achteras (achterwielaandrijving) om de actieradius te vergroten.
Hierdoor vestigt dit nieuwe model een nieuw record met een actieradius van 584 km, volgens de Amerikaanse EPA-cyclus. Vertaald naar onze Europese WLTP-cyclus betekent dit een actieradius van ongeveer 720 km, wat beter is dan het huidige Long Range AWD-model (678 km).
Advertentie – lees hieronder verder
Lager verbruik
Met slechts één motor, verbruikt de Model 3 ook minder stroom. En omdat hij kan rekenen op een batterij van 80 kWh, is hij nu het model in de reeks dat het verst kan reizen. De andere prestaties van de Model 3 blijven ongewijzigd: de topsnelheid is nog steeds beperkt tot 200 km/h, maar de acceleratie is onvermijdelijk verslechterd door de enkele motor: 4,9 s voor 0-96 km/h (waarschijnlijk 5 seconden naar 100 km/h dus), wat 0,7 s trager is dan de Dual Motor.
De vraag is nu of deze Model 3 Long Range met achterwielaandrijving ook in Europa verkrijgbaar wordt. Want dit model past vooral in een Amerikaanse logica, waar Tesla kan genieten van een bonus dankzij deze nieuwe batterij. Maar het zou natuurlijk gewaardeerd worden, vooral omdat deze versie ook goedkoper is dan de Dual Motor. Vergeet echter niet dat ‘onze’ Model 3’s in China worden gemaakt en niet in de Verenigde Staten, wat betekent dat de fabrikant de Chinese productielijn zou moeten aanpassen. Het zal dus afhangen van de vraag en de mogelijkheden op elke markt van deze Chinese productie.
Als we op de lange termijn kijken, kan de mogelijke commercialisatie van deze Tesla 3 resulteren in een lagere prijs dan de 51.470 euro van de vierwielaangedreven versie van de Long Range. Het zou bovendien het prijsverschil tussen het huidige basismodel (41.470 euro, 60 kWh) en de Long Range (51.470 euro) kunnen dichten. Hoe dan ook, het aanbod is vrij uniek op de markt. Geen enkel ander model van dit formaat biedt zo’n actieradius, aangezien de Volkswagen ID.7 groter is en vooral veel duurder (62.565 euro, 86 kWh, 706 km).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be