Het werd zopas nog bevestigd: vanaf 2035 is de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren op fossiele brandstof definitief verboden. Vanaf dan zal de consument nog enkel elektrische auto’s met een batterij of een brandstofcel (op waterstof) kunnen aanschaffen. Deze deadline is niet meer zo veraf voor de auto-industrie, die zijn concept en productie de volgende 10 jaar volledig moet omgooien.
Deze transitie naar elektrisch rijden is reeds ingezet door de meeste Europese automerken. Maar tegelijk moeten ze afrekenen een zeer geduchte concurrentie van constructeurs uit andere continenten, die hier momenteel vrij spel krijgen maar hun eigen markt intussen wel goed afschermen of zelfs afsluiten voor buitenlandse automerken.
Wel invoerbeperkingen in VS en China
Zo heffen de Verenigde Staten forse invoerbeperkingen op buitenlandse automerken en lanceerde president Joe Biden onlangs subsidiemaatregelen voor elektrische auto’s die enkel gelden voor ter plaatse geproduceerde voertuigen. Ook China legt zelfs strengere samenwerkingsverplichtingen op aan buitenlandse automerken die daar hun wagens willen commercialiseren. Door de omvang van deze markt zwichten ze meestal daarvoor en houden de Chinezen intussen stevig de touwtjes in handen.
Omgekeerd is iedereen nog steeds welkom op onze ‘vrije markt’ die intussen vlot wordt ingepalmd door de ‘vrijbuiters’ van andere continenten. Kijk maar eens naar het groeiende aanbod van elektrische auto’s met merken als Tesla, Polestar, BYD, MG, Lynk en Co, Dongfeng en andere Xpengs. En dat is wellicht nog naar het begin, want vele andere merken hebben ook nog een sterk en ruim aanbod van EV’s in de coulissen staan, maar wachten gewoon het gepaste moment af om hier neer te strijken.
Advertentie – lees hieronder verder
Bescherming en steun nodig
Dat beseffen intussen ook de Europese politici die inzien dat onze auto-industrie eveneens een vorm van bescherming en steun nodig heeft om deze transitie vlot en liefst succesvol te doorstaan. Daarom lanceerde de Franse president Emmanuel Macron een voorstel om subsidies te verlenen die enkel gelden voor Europese elektrische auto’s, als tegenzet voor de massale import van EV’s van elders.
Ook zijn Duitse collega Olaf Scholz zou zo’n maatregel zien zitten, net als verscheidene andere politieke leiders, volgens Automotive News. En aangezien Frankrijk en Duitsland het grootste deel van de Europese auto-industrie herbergen, is de kans groot dat zo’n Europese subsidie voor elektrische auto er zal komen als hun leiders het initiatief hiervoor nemen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be