Tesla, pionier in de massaproductie van elektrische auto’s, heeft onlangs zijn plannen gewijzigd. Terwijl iedereen een kleine, meer betaalbare Tesla verwachtte, veranderde topman Elon Musk op het laatste moment alles. Musk verklaarde dat deze compacte Tesla toch niet in de verwachte vorm verschijnt. Hij komt er wel, maar op een later tijdstip. Zo kunnen alle investeringen nu gericht worden op robotaxi’s, die Musk ziet als de toekomst van mobiliteit. Het eerste model wordt al in augustus 2024 onthuld.
Musk wil nog altijd de referentie zijn qua innovatie, maar wordt op het vlak van robotaxi’s overtroffen. En niet zomaar een beetje. Deze woensdag werd een dergelijke auto voorgesteld die al in een zeer ver gevorderd stadium zit. Het meest verrassende is dat deze robotaxi afkomstig is van Rimac, een bedrijf dat elektrische supercars bouwt.
Geen pedalen
De robotaxi die woensdag in Zagreb werd voorgesteld heet Verne – natuurlijk een verwijzing naar de Franse schrijver – en heeft geen stuur of pedalen. In plaats daarvan is er een enorm scherm over de hele breedte van het interieur, met zowel informatie- als entertainmentfuncties. Autonoom rijden wordt ver doorgedreven: er zijn zelfs geen ruitenwissers. De auto is uitgerust met twee zetels, die meer beenruimte zouden bieden dan een Rolls-Royce. Maar waarom maar twee zetels? Simpelweg omdat studies aantonen dat de meeste ritten alleen of met z’n tweeën worden gemaakt. Je krijgt toegang via schuifdeuren die het in- en uitstappen vergemakkelijken, vooral in stedelijke omgevingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Al even verrassend: de Verne wordt bestuurd door een app die lijkt op die van Uber. De aangeboden service zal vergelijkbaar zijn: de klant belt het vervoermiddel om naar zijn of haar bestemming te gaan. Technisch gezien zullen de Vernes 100% elektrisch rijden en kunnen terugkeren naar ‘moederschip’, een plek waar ze kunnen opladen en het nodige onderhoud krijgen.
60 tot 70% bezettingsgraad?
De Verne is het resultaat van een uitgebreide samenwerking tussen Rimac, dat zijn software en expertise qua batterijen inbrengt, en Mobileye, een Israëlische dochteronderneming van de Amerikaanse halfgeleidergigant Intel, die verantwoordelijk is voor autonoom rijden (camera’s, radar, software).
Vanwaar deze grote interesse in robotaxi’s? Heel eenvoudig: het gebruikspercentage. Dat bedraagt maar 3 of 4% voor een conventionele auto, maar kan stijgen tot 60 of 70% met een robotaxi. Dit zou een robotaxi echt winstgevend maken. De economische transformatie is dus historisch. Rimac wijst er ook op dat verkeersveiligheid wint bij deze operatie. De financiering van dit project komt van de Europese Unie, het Saoedi-Arabische staatsinvesteringsfonds PIF en de Kia-Hyundai-groep. Als de ontwikkeling van robotaxi’s in een stroomversnelling geraakt, is dat natuurlijk ook te danken aan generatieve kunstmatige intelligentie, die in staat is om ongelooflijke hoeveelheden data te beheren, wat enkele jaren geleden nog niet mogelijk was. Het valt echter nog te bezien of al deze digitale intelligentie erin slaagt met echte rijsituaties om te gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be