In 2021 zorgde de kleine Kroatische constructeur Rimac voor opschudding. Met de lancering van de volledig elektrische supercar Nevera in 2021 kon deze kleinschalige fabrikant de grote jongens inhalen en een echte krachttoer neerzetten. Deze zeer sportieve auto overtuigde vriend en vijand: de auto vestigde maar liefst 23 snelheidsrecords op één dag en brak recent nog het record voor de hoogste topsnelheid in achteruit (275 km/u).
De knowhow is ook andere, grotere constructeurs niet ontgaan. Zo heeft Porsche geïnvesteerd in Rimac en werd de joint venture Bugatti Rimac opgericht om de toekomst van sportwagens te verkennen, meer bepaald in het elektrische segment. Alleen is deze toekomst, die zo rooskleurig leek, nu toch niet meer zo vanzelfsprekend…
De hype voorbij?
De gedachte is dat elektrische supercars niet langer in de mode zijn. Rimac heeft vastgesteld dat zijn Nevera-modellen minder goed verkopen dan verwacht: 50 stuks in plaats van de 150 die eerst gepland waren. Mate Rimac, die zetelt in het Bugatti Rimac-team dat aan de toekomst van elektrische supercars werkt, beseft hierdoor dat dit misschien niet langer de juiste weg is. Dat vertelde hij aan onze collega’s van Autocar.
Advertentie – lees hieronder verder
“We begonnen met de ontwikkeling van de Nevera in 2016, toen elektrisch rijden helemaal in was. Toen dachten we dat elektrische auto’s over enkele jaren cool zouden zijn, dat ze het beste en meest efficiënt zouden zijn.” Dat is tot op zekere hoogte waar, maar vandaag lijkt de overheid elektrisch rijden zo hard op te dringen, dat klanten afgeschrikt worden.
Klanten met een groot budget willen zich altijd onderscheiden van de massa. Maar dat lukt niet meer met elektrische auto’s, omdat ze door iedereen (of toch door een steeds groter deel van de bevolking) gebruikt worden. Op dat vlak zou de elektrische supercar dus achterhaald zijn. Mate Rimac merkt op dat klanten van supercars nu op zoek zijn naar verbrandingsmotoren. En hij gebruikt het voorbeeld van een Apple Watch: dit horloge doet alles veel beter dan mechanische modellen. En toch wil geen enkele rijke 200.000 euro uitgeven aan zo’n betere Apple Watch die meer kan. Ze zetten echter wel hun zinnen op zeldzame of unieke mechanische modellen. De analogie met auto’s ligt voor de hand: retro-cool neemt weer de overhand.
In elk geval zal deze observatie Rimac aanmoedigen om dingen anders aan te pakken. “Er bestaat een niche voor dingen die je niet kunt doen met een verbrandingsmotor of een elektromotor. Om je te onderscheiden, moet je iets aanbieden wat andere auto’s niet kunnen en een unieke ervaring bieden”, geeft de topman aan. Het valt nog te bezien welke route Mate Rimac zal nemen: waterstof, lpg of zelfs diesel (en dat is geen grap). Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be