Wat als auto’s gewoon te saai of te blingbling zijn geworden? Dat lijkt de vraag te zijn, gezien de hype rond de terugkeer van de Renault 5. Met zijn vernieuwde, strakke lijnen en levendige kleuren maakt deze stadsauto een opvallende comeback. En de klanten reageren: er zijn al 50.000 voorbestellingen geplaatst. Misschien ligt hier wel de sleutel tot succes in een markt waar elektrische auto’s terrein verliezen en moeite hebben om kopers te overtuigen. Neoretrodesign inzetten, de charme van vroeger combineren met de voordelen van moderne technologie – dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Renault beperkt de retrotrend niet tot de R5. Het merk gaat ook de iconische 4L uit de jaren ’60 nieuw leven inblazen. Deze ooit bescheiden auto kan een belangrijke rol spelen in de ‘Renaulution’-strategie, die in 2021 door CEO Luca de Meo werd gelanceerd.
Inzetten op het verleden
Renault is niet het enige merk dat inzet op klassiekers. Ook merken als Volkswagen, Fiat, Ford en Peugeot blazen hun iconische modellen nieuw leven in. Denk aan de New Beetle, de Fiat 500, de Mustang Mach-E en de op de Peugeot 504 geïnspireerde concept: E-Legend. Mini gaat zelfs volledig terug naar het verleden – en met succes! Het is duidelijk dat deze neoretrotrend geen vluchtige hype is, maar inspeelt op een diep verlangen naar verbinding met een geïdealiseerd verleden, dat een frisse en nostalgische draai geeft aan de rijervaring.
Advertentie – lees hieronder verder
Sommige critici zien de retrogolf als een gebrek aan innovatie, waarbij autofabrikanten volgens hen liever leunen op beproefde ontwerpen dan risico’s te nemen met compleet nieuwe modellen. Toch bewijst het succes van de herlancering van de Fiat 500 in 2007 – met meer dan drie miljoen verkochte exemplaren – dat de neoretrostrategie effectief kan zijn, althans in Europa. In markten zoals China en de Verenigde Staten is de populariteit van Europese auto’s uit de jaren ’60, ’70 en ’80 minder groot.
Vintage als toekomst?
De terugkeer van neoretromodellen valt samen met een periode van transformatie voor de autoindustrie. In een tijd waarin de markt voor elektrische auto’s vertraagt, proberen fabrikanten zich te onderscheiden door gebruik te maken van emotionele waarden. Nostalgie speelt hierbij een belangrijke rol: door iconen als de R5 en de 4L opnieuw onder de aandacht te brengen, hoopt Renault zijn elektrische gamma nieuw leven in te blazen. Het is een idee waarop Stellantis zou kunnen oogsten. Waarom laat het de Peugeot 205 niet herrijzen? Dat zou ongetwijfeld een goed idee zijn.
Toch zou het unfair zijn om er niet op te wijzen dat deze aanpak ook risico’s met zich meebrengt. Het verleden zit ook vol mislukte pogingen, zoals de Alfa 159, die nooit in de voetsporen van de 156 kon treden, of de Peugeot 204. In werkelijkheid zal het succes afhangen van een slimme mix van het doen herrijzen van een iconisch model en het tegelijkertijd aanpassen aan moderne behoeften.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be