De terugkeer van neoretrodesign: kan nostalgie de doorbraak van de elektrische auto versnellen?

Het is geen geheim dat elektrische auto’s moeilijk van de grond komen. Ze zijn vaak te duur en missen voor velen emotie. Maar wat als Renaults plan om iconische modellen zoals de R4, R5 en Twingo nieuw leven in te blazen precies de boost is die de elektrische auto nodig heeft om harten te veroveren?

Gepubliceerd op 15 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Wat als auto’s gewoon te saai of te blingbling zijn geworden? Dat lijkt de vraag te zijn, gezien de hype rond de terugkeer van de Renault 5. Met zijn vernieuwde, strakke lijnen en levendige kleuren maakt deze stadsauto een opvallende comeback. En de klanten reageren: er zijn al 50.000 voorbestellingen geplaatst. Misschien ligt hier wel de sleutel tot succes in een markt waar elektrische auto’s terrein verliezen en moeite hebben om kopers te overtuigen. Neoretrodesign inzetten, de charme van vroeger combineren met de voordelen van moderne technologie – dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Renault beperkt de retrotrend niet tot de R5. Het merk gaat ook de iconische 4L uit de jaren ’60 nieuw leven inblazen. Deze ooit bescheiden auto kan een belangrijke rol spelen in de ‘Renaulution’-strategie, die in 2021 door CEO Luca de Meo werd gelanceerd.

Inzetten op het verleden

Renault is niet het enige merk dat inzet op klassiekers. Ook merken als Volkswagen, Fiat, Ford en Peugeot blazen hun iconische modellen nieuw leven in. Denk aan de New Beetle, de Fiat 500, de Mustang Mach-E en de op de Peugeot 504 geïnspireerde concept: E-Legend. Mini gaat zelfs volledig terug naar het verleden – en met succes! Het is duidelijk dat deze neoretrotrend geen vluchtige hype is, maar inspeelt op een diep verlangen naar verbinding met een geïdealiseerd verleden, dat een frisse en nostalgische draai geeft aan de rijervaring.

Advertentie – lees hieronder verder

Sommige critici zien de retrogolf als een gebrek aan innovatie, waarbij autofabrikanten volgens hen liever leunen op beproefde ontwerpen dan risico’s te nemen met compleet nieuwe modellen. Toch bewijst het succes van de herlancering van de Fiat 500 in 2007 – met meer dan drie miljoen verkochte exemplaren – dat de neoretrostrategie effectief kan zijn, althans in Europa. In markten zoals China en de Verenigde Staten is de populariteit van Europese auto’s uit de jaren ’60, ’70 en ’80 minder groot.

Vintage als toekomst?

De terugkeer van neoretromodellen valt samen met een periode van transformatie voor de autoindustrie. In een tijd waarin de markt voor elektrische auto’s vertraagt, proberen fabrikanten zich te onderscheiden door gebruik te maken van emotionele waarden. Nostalgie speelt hierbij een belangrijke rol: door iconen als de R5 en de 4L opnieuw onder de aandacht te brengen, hoopt Renault zijn elektrische gamma nieuw leven in te blazen. Het is een idee waarop Stellantis zou kunnen oogsten. Waarom laat het de Peugeot 205 niet herrijzen? Dat zou ongetwijfeld een goed idee zijn.

Toch zou het unfair zijn om er niet op te wijzen dat deze aanpak ook risico’s met zich meebrengt. Het verleden zit ook vol mislukte pogingen, zoals de Alfa 159, die nooit in de voetsporen van de 156 kon treden, of de Peugeot 204. In werkelijkheid zal het succes afhangen van een slimme mix van het doen herrijzen van een iconisch model en het tegelijkertijd aanpassen aan moderne behoeften.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.