Studie: Vlaams verbod op auto’s met verbrandingsmotor lukt niet tegen 2029

Vlaanderen heeft beslist om een andere koers te varen dan Europa voor het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. De regio wil het verbod al vanaf 2029 invoeren. Volgens een nieuwe studie is dat onrealistisch.

Gepubliceerd op 27 september 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Studie: Vlaams verbod op auto’s met verbrandingsmotor lukt niet tegen 2029

De Europese Unie heeft 1 januari 2035 vastgelegd als startdatum voor het verbod op de verkoop en inschrijving van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor. Vlaanderen streeft naar een ambitieuzere doelstelling en wil deze regel al vanaf 2029 toepassen. Dit mag dan wel goed zijn voor de planeet, maar is het ook realistisch voor enerzijds de automobilisten en anderzijds het elektriciteits- en laadnetwerk? Om deze vraag te beantwoorden, liet de Bond Beter Leefmilieu (BBL) een studie uitvoeren door Transport & Mobility Leuven (TML), een organisatie (met de KU Leuven als grootste aandeelhouder) die onafhankelijk onderzoek doet om het beleid te ondersteunen.

De conclusies van het onderzoek zijn verontrustend, want alles wijst erop dat deze transitie onmogelijk te realiseren is binnen de vooropgestelde tijdspanne. Hoewel het aantal nieuwe elektrische auto’s alsmaar stijgt (7 procent in 2021, 12 procent in 2022 en 18 procent in de eerste helft van 2023), zal het aandeel nog altijd ‘maar’ 46 procent bedragen tegen 2029. De transitie zal versnellen, maar niets zegt dat het bliksemsnel zal gaan. Nochtans moet dat wel om het doel te bereiken.

red-dot-iy8h-Cl8MLc-unsplash

Prijzen nog altijd te hoog

Volgens de onderzoekers van Transport & Mobility Leuven liggen de prijzen voor elektrische auto’s nog altijd te hoog. De kosten zouden 11 procent hoger zijn dan voor een auto met verbrandingsmotor. De komst van goedkopere Chinese auto’s is mogelijk het begin van de oplossing, maar alleen als Europa niet beslist om importheffingen op te leggen. Bond Beter Leefmilieu vindt dat, om elektrische auto’s echt aantrekkelijk te maken, een fiscale hervorming in Vlaanderen nodig is. Vooral de wegentaksen zouden elektrische auto’s een nog groter voordeel moeten geven.

Advertentie – lees hieronder verder

Op het vlak van laadinfrastructuur zit Vlaanderen bij de beste leerlingen van de Europese klas en ligt het mooi op schema. Er zijn momenteel 21.313 publieke laadpunten en het doel is om te groeien naar 28.400 tegen 2025, of omgerekend één laadpunt per tien elektrische wagens. Het beschikbare laadvermogen bedraagt nu al 496.519 kW. Dit ligt boven de Europese doelstelling. Er is echter een probleem met de verdeling van deze laadpunten: volgens de Bond Beter Leefmilieu woont 46 procent van de Vlamingen in een gemeente waar de laadinfrastructuur ontoereikend is. Dit betekent dat er minder dan één publiek laadpunt per duizend inwoners aanwezig is. Onvoldoende.

michael-fousert-tgpvjZ-Yw6Q-unsplash

De organisatie hoopt dat de studie van volgend jaar positiever is dan die van 2023. En ze dringt er bij de Vlaamse overheid op aan om te focussen op de transitie voor particulieren. Dat kan alleen als een elektrische auto financieel voordeliger wordt dan een auto met verbrandingsmotor. Bond Beter Leefmilieu wijst er ook op dat Vlaanderen eigenlijk nog niets gedaan heeft om de auto’s met verbrandingsmotor te verminderen, behalve dan aan het federale niveau vragen om te bekijken hoe zo’n verbod in de praktijk uitgevoerd kan worden. Zoals de zaken er nu voorstaan, is er dus nog een lange weg te gaan tegen 2029.

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.