De Duitse organisatie P3 testte verschillende elektrische auto’s op Amerikaanse bodem om te bepalen welke het meest efficiënt zijn tijdens lange ritten. Want die lange trajecten blijven voor veel consumenten een belemmering voor de aanschaf van een elektrische auto.
Als we denken aan lange reizen, gaat het vaak over de autonomie van de elektrische auto en concluderen we meestal snel te dat het model met de grootste batterij of het grootste rijbereik het snelst op zijn bestemming zal raken. Niets is echter minder waar, merkt P3 op, want deze test toonde aan dat eigenlijk vooral met de laadsnelheid rekening gehouden moet worden.
13 voertuigen getest
De onderzoekers van de studie vergeleken 13 elektrische voertuigen die op de Amerikaanse markt worden verkocht, waarvan sommige ook hier beschikbaar zijn, zoals de Tesla Model S en Model 3, de Kia EV6 RWD of de Porsche Taycan en de BMW iX. Natuurlijk is de Amerikaanse homologatiecyclus de (EPA) nog realistischer is dan ‘onze WLTP’. De resultaten zijn dus niet volledig overdraagbaar, maar geven niettemin een uitstekend beeld van de hiërarchie en de criteria waarmee rekening moet worden gehouden. Dat is al veel voor de noodzakelijk mentaliteitswijziging.
Advertentie – lees hieronder verder
Om de geteste auto’s te classificeren, baseerde de organisatie zich op de theoretische autonomie die gedurende een bepaalde tijd werd herwonnen: tussen 10 en 20 minuten opladen. Dit is betrouwbaarder en realistischer dan het vermogen dat door het laadstation wordt geleverd, omdat het aantal geleverde kW voortdurend varieert. De potentiële piek is dus niet representatief voor de prestaties als zodanig. En om het eerlijk te maken zijn de auto’s aangesloten op de snellaadstations van dezelfde operator die tot 350 kW leveren. Alleen Tesla’s moesten worden opgeladen aan Superchargers, omdat ze in de VS geen CCS Combo-aansluiting hebben.
Wie wint?
De resultaten zetten de prestaties van de Lucid Air GT (112 kWh batterij voor 516 km EPA) in de verf, die tot 199 km wint in slechts 10 minuten en 335 km in 20 minuten. Verder valt de Tesla Model S Plaid op met 198 km teruggewonnen in 10 minuten terwijl die geen netwerk van 800 V, maar 400 V gebruikt. De stroomsterkte van de batterij is daarom hoger dan bij de anderen om de laadsnelheid te verhogen, wat het meesterschap van Tesla op dit vlak aantoont, vooral wat het temperatuurbeheer betreft. Een geweldige prestatie!
De meest ‘bescheiden’ Kia EV6 (800 V) staat op de 3e plaats met 204 km in 10 minuten, maar minder in 20 minuten dan de voorganger. Daarna volgen de Tesla Model 3, Tesla Model Y, Taycan GTS, BMW iX, Polestar 2, VW ID.4 Pro en tot slot de BMW i4 eDrive40.
Dit bewijst eens te meer dat het verschil wordt gemaakt door het vermogen van de batterij om snel te regenereren en dus hoge laadvermogens aan te kunnen. Een grote accu brengt daarom eigenlijk niet zo veel op, behalve dat de auto zwaarder wordt en je meer tijd verliest bij het opladen.
Model | km na 10 min laden | km na 20 min laden |
Lucid Air GT | 199 | 335 |
Tesla Model S Plaid | 198 | 310 |
Kia EV6 RWD | 204 | 307 |
Tesla Model 3 AWD | 177 | 271 |
Tesla Model Y AWD | 170 | 259 |
Porsche Taycan GTS | 164 | 246 |
BMW iX xDrive50 | 127 | 218 |
Polestar 2 | 125 | 212 |
Volkswagen ID.4 Pro | 125 | 207 |
BMW i4 eDrive40 | 123 | 201 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be