Elektrisch

Waarom men de hybride en elektrische auto verwart

Uit een onderzoek blijkt dat consumenten de elektrificatietechnologieën nog niet goed begrijpen. Vooral het verschil tussen een hybride en een elektrische auto zou het publiek verwarren. Hoe komt dat?

Geschreven door David Leclercq | 24/11/2021

De laatste jaren maken onze auto’s steeds meer gebruik van elektrische aandrijvingen om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen, of zelfs om de klassieke verbrandingsmotor geheel of gedeeltelijk te vervangen. Naarmate deze technologieën opduiken, is het niet altijd gemakkelijk om het overzicht te bewaren, omdat er vele verschillende niveaus van elektrificatie voor voertuigen zijn.

Uit een onderzoek van Toyota blijkt alvast dat het grote publiek eigenlijk niet zo’n goed inzicht heeft in de materie. Zo gaf een meerderheid van de respondenten aan dat een hybride auto altijd een plug-in hybride is, terwijl meer dan 6 op 10 denkt dat een 100% elektrische auto nog altijd ergens een verbrandingsmotor verschuilt… Verrassend!

Nog werk aan de winkel

bZ4X

Deze studie werd uitgevoerd in het kader van de lancering van de eerste 100% elektrische auto van de Japanse constructeur, de bZ4X. En ze leert ons nog meer, namelijk dat 75% van de respondenten ervan uitgaat dat het nodig is om een hybride voertuig systematisch zelf op te laden.

Dit is opnieuw verrassend als je weet dat Toyota al 20 jaar zelfopladende hybrides verkoopt, zonder stekker dus. En dit roept nog een vraag op voor het merk: is de communicatie hierover wel goed geweest? Of was die van andere merken die plug-in hybrides produceren juist beter?

Het meest verrassende blijft natuurlijk het antwoord op de vraag met betrekking tot de 100% elektrische auto die volgens 66% van de respondenten een verbrandingsmotor heeft. Dit klopt in het geval van de BMW i3 met range extender, maar dat is een uitzondering op de regel. Nochtans verschijnt er in de autopers constant nieuws over batterijen, de autonomie van EV’s, de angst om zonder stroom te vallen (range anxiety) enzovoort. Zou het komen door het geluid dat deze auto’s bij lage snelheid produceren om te waarschuwen voor hun aanwezigheid? Het blijft voolopig een mysterie.

Conclusie: er is nog een lange weg te gaan in de popularisering van informatie rond de elektrificatie van auto’s…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook