Elektrisch

Wat is de ‘revolutionaire’ elektromotor die BMW en DeepDrive testen?

Het onderzoek naar elektrische auto’s gaat gestaag verder. En het gaat niet alleen om batterijtechnologie. Er worden ook nieuwe motoren ontwikkeld. Sommige zijn zelfs revolutionair, zo beweert BMW, dankzij een radiale flux en dubbele rotor.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 31 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

Wat als de huidige architectuur van elektrische auto’s – een batterij en één of twee elektromotoren aan de assen – niet de juiste is? Dat is de vraag nu BMW en de start-up DeepDrive uit München aankondigen dat ze samen een grote stap voorwaarts hebben gezet in elektromotoren. Toegegeven, zulke aankondigingen zijn vaak misleidend. Maar de ontwikkeling van deze nieuwe generatie elektromotoren gaat heel ver. Deze innovatie verandert misschien wel hoe we tot nu toe naar elektrische aandrijving keken.

Over deze motor schreven we enkele maanden geleden al, maar nu lijkt de ontwikkeling wat concreter. Als deze motor binnenkort realiteit wordt, kan dat een revolutie betekenen. Beide bedrijven kondigen aan dat ze klaar zijn met de ontwikkeling van deze motor, die rechtstreeks in de wielnaaf geïntegreerd is. Het concept is uniek: een motor met radiale flux die een dubbele rotor gebruikt om een sterk koppel te produceren en die tegelijk heel compact, licht en zuinig is.

Advertentie – lees hieronder verder

Gigantische stap?

Welke vooruitgang is er geboekt sinds we erover schreven? De motor is nu klaar voor serieproductie en ondergaat de laatste tests. Revolutionair aan deze technologie is dat de DeepDrive-motor, in tegenstelling tot traditionele elektromotoren, zijn stator tussen twee binnenste en buitenste rotors plaatst die gelijktijdig werken. Hierdoor stijgen het koppel en het vermogen van deze zeer compacte motor aanzienlijk.

Deepdrive00

Eén enkele DeepDrive/BMW-motor kan een koppel van 2.400 Nm leveren en belooft een efficiëntieverbetering van 20%. Deze winst zou uiteraard blijken uit het rijbereik. Uitstekend nieuws dus voor elektrische auto’s, die hier vaak kritiek voor krijgen. Het rijbereik zou zelfs drastisch toenemen, omdat deze motor-wielcombinatie het aantal noodzakelijke onderdelen voor de aandrijving sterk vermindert. Het remsysteem zou bijvoorbeeld verkleinen, wat ook het onafgeveerde gewicht doet dalen. Qua integratie heeft een andere Duitse specialist de leiding. Continental werkt ook samen met DeepDrive en ontwikkelt een rem- en aandrijfeenheid die de motor en het remsysteem in één onderdeel integreert (plug-and-play).

Veel voordelen

De prestaties en de efficiëntie verbeteren, net als het gewicht, het ruimtegebruik en het vermogen/koppel. Bovendien maken deze motoren het veel gemakkelijker om torque vectoring toe te passen (een giereffect creëren of verminderen om de auto beter te laten sturen in bochten), wat de tractie en rijdynamiek bevordert.

En dat is nog niet alles: het principe van DeepDrive is zo flexibel dat deze dubbele-rotortechnologie ook gebruikt kan worden voor een centrale motor, zoals bij de huidige elektrische wagens. BMW is duidelijk overtuigd van deze doorbraak: “DeepDrive kan een nieuwe standaard zetten voor elektrische mobiliteit”, zegt Marcus Behrendt, adjunct-directeur van BMW i Ventures, de BMW-afdeling die investeert in innovatieve start-ups voor elektrische auto’s. Als een van de meest befaamde motorenbouwers het zegt, mogen we die op zijn woord geloven, toch?

Foto’s: DeepDrive

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon