RE-2

In 1973 zag Citroën brood in de ontwikkeling van een helikopter. Dat lichtgewicht luchtschip heette RE-2 en werd aangedreven door een 190 pk sterke rotatiemotor, iets beter bekend als wankelmotor. De Fransen wilden ermee concurreren met de Amerikaanse Bell 47, al is het zover nooit gekomen. Citroën kreeg geen luchtwaardigheidscertificaat te pakken en dus is de RE-2 in zijn experimentele fase blijven steken. Hieronder zie je bewegend beeld van deze heli, opgenomen in 1975.

Mille Pattes

Mille Pattes was zijn bijnaam. Officieel stond dit testmodel bekend als de Michelin PLR. Hij was niet eens uitgerust met een Citroën-motor maar wel met twee (!) 5.7 liter V8-motoren van Chevrolet. Zijn doel? Banden testen, natuurlijk!

mille pattes

Traction 22

De 22 werd in 1934 voorgesteld op het Autosalon van Parijs en moest de top van het Citroën-gamma belichamen. Onder zijn motorkap woonde een V8, een combinatie van twee viercilinderblokken. Anno 2019 lijkt de 22 lijkt echt volledig uit circulatie verdwenen te zijn. Citroën zou er dan ook maar een twintigtal exemplaren van hebben verkocht en men denkt dat die er allemaal aan zijn. Al weet je natuurlijk nooit met die schuurvondsten van tegenwoordig. Die komen zelfs in België voor.

traction

M35

Onderstaand modelletje was een experimentele Citroën op basis van de Ami 8. Hij was voorzien van een wankelmotor en een hydropneumatische vering. Klanten mochten ermee rijden, op voorwaarde dat ze per jaar minstens 60.000 km zouden afleggen. Carrosseriebouwer Heuliez heeft er in totaal 267 in elkaar gestoken, waarvan er nu nog maar 30 “in leven” zouden zijn. Citroën liet ze namelijk zo goed als allemaal vernietigen wegens tegenvallende testresultaten.

m35

Bijou

De Bijou werd tussen 1959 en 1964 geproduceerd door de Britse tak van Citroën. Het was een coupé getekend door Peter Kirwan-Taylor, die ook de Lotus Elite vorm heeft gegeven, en was gebouwd op het AZ-onderstel van de 2pk. Zijn oplage is zeer beperkt gebleven. Amper 207 exemplaren werden geproduceerd en dat komt omdat hij te duur was en omdat zijn prestaties tegenvielen. Tegenwoordig wel een juweeltje voor verzamelaars, uiteraard…

Bijou