Klimaat / Milieu

Defecte roetfilter moet sneller hersteld worden

De termijn om een defecte roetfilter van een dieselwagen te vervangen werd in november 2022 verlengd tot een jaar, maar aan die regeling komt nu een einde. Vanaf 1 december moet de herstelling binnen de drie maanden gebeuren of de eigenaar krijgt een rode kaart bij de autokeuring. Betekent dit het finale einde voor vele dieselauto’s?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 29 nov. 2023 | Leestijd: 3 min

Sinds 1 juli 2022 wordt bij de autokeuring de correcte werking van de roetfilters van dieselwagens strenger gecontroleerd. Dit gebeurt omdat er was vastgesteld dat vele wagens met een slecht werkende of zelfs geen roetfilter rondreden. Daarom voerde de overheid de nieuwe deeltjestellertest op basis van een PN-meting in tijdens de jaarlijkse technische controle voor dieselwagens met de Euronorm 5b en recenter.

Dit proces is belangrijk om de luchtkwaliteit in onze regio te verzekeren, omdat een roetfilter na verloop van tijd een onderhoud nodig heeft of defect raakt en vervangen moet worden. Een onderhoud kost al gauw 300 euro en voor een nieuwe roetfilter moet je 1.500 tot 2.000 euro neertellen. Vandaar dat vele automobilisten hem voorheen gewoon verwijderden, omdat er toch geen controle op de werking of aanwezigheid van een roetfilter was.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze strengere test voor roetfilters zorgde echter voor een hoop problemen bij eigenaars van een Euro 5 of Euro 6 dieselwagen, die soms een rode kaart kregen bij de autokeuring en het probleem zeer moeilijk of niet opgelost kregen. Sommigen lieten namelijk de roetfilter reinigen of vervangen zoals gevraagd, maar werden ondanks deze dure ingreep toch opnieuw afgekeurd.

oil

Leveringsproblemen opgelost

Bij de invoering van de deeltjestellertest moesten de afgekeurde wagens, met meer dan 1 miljoen gemeten fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter, binnen de 15 dagen een nieuwe roetfilter laten plaatsen. Dat was geen eenvoudige opdracht. Zeker omdat door de plots toegenomen vraag er ook leveringsproblemen van nieuwe roetfilters waren ontstaan, waardoor de eigenaars van een afgekeurde diesel problemen ondervonden om hun voertuig tijdig te laten herstellen. Vandaar dat deze termijn al snel werd verlengd tot drie maanden, en in november vorig jaar zelfs tot 12 maanden om al deze bestuurders toe te laten verder te rijden met hun dieselauto.

Maar aan die regeling komt nu weer een einde, want vanaf 1 december 2023 wordt de termijn om een defecte roetfilter te herstellen terug ingekort naar drie maanden. Betekent dit het einde voor veel dieselauto’s? Mogelijk wel, want als de uitstootnorm bij de PN-meting niet wordt gehaald, moet het voertuig uit het verkeer genomen worden en is de eigenaar dus verplicht een nieuwe benzinewagen te kopen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon