Klimaat / Milieu

Geen snelheidsbeperking op 120 km/u in Wallonië

De verlaging van de snelheid op autosnelwegen in Wallonië – naar 100 km/u in plaats van 120 – is een idee dat recent ontstond in een burgerwerkgroep, maar ook in het kader van de oorlog in Oekraïne en de oplopende energiekosten. Uiteindelijk is deze maatregel toch niet aangenomen. Hij wordt vervangen door een dynamische snelheids- en verkeersregeling.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17 dec. 2022 | Leestijd: 3 min

In het kader van de herziening van het Plan Air Climat Énergie (PACE) wilde de Waalse regering de bevolking betrekken bij een breed consultatieproces. Daarop werd een burgerpanel opgericht dat enkele aanbevelingen deed, waaronder het beperken van de maximumsnelheid op snelwegen tot 100 km/u om het verbruik en de uitstoot te verminderen. Dit idee dook ook op in Frankrijk (110 km/u in plaats van 130), maar alleen om het voertuiggebruik te verminderen na de explosie van de energieprijzen nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen.

Na veel discussie werd deze maatregel om de snelheid op de Waalse snelwegen te verlagen niet overgenomen in het routeplan van het herziene lucht-klimaat-energieplan (PACE) dat na de eerste lezing door de regering PS-MR-Ecolo werd goedgekeurd. De regering zette liever in op een “dynamisch beheer” van snelheden, zei de Waalse minister van Mobiliteit en Klimaat, Philippe Henry (Ecolo).

Advertentie – lees hieronder verder

Redenen voor afwending

“We hebben geen algemene snelheidsverlaging op snelwegen of structureringsassen behouden”, zei de minister over deze optie, die laten we niet vergeten veel negatieve reacties had opgeroepen. “Er zijn gunstige meningen geweest, en andere zeer ongunstige, dus hebben we ons aangepast”, voegde de minister eraan toe.

Driving-Belgium

Er werd dus gekozen om variabele snelheden in te stellen op basis van secties en momenten van de dag. Volgens de minister is deze oplossing beter, zowel op vlak van vermindering van de CO2-uitstoot als verkeersveiligheid. We willen dat graag geloven, maar wellicht was zo’n maatregel vooral politieke zelfmoord geweest en dus niet gewenst voor de politici.

Noteer dat dit plan, in overleg met de gemeenten, ook de invoering van ‘rustige zones’ in agglomeraties (voetgangerszones, zones 30, ontmoetingszones) aanbeveelt, evenals mechanismen die de verlaging van de snelheid van 90 naar 70 km/u op veel wegen bevorderen. Wallonië hanteert in dit opzicht dus dezelfde concepten als Vlaanderen. De tekst is echter nog niet definitief aangenomen, want hij moet nog worden bekeken door de belanghebbenden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon