Op 1 juni trad de nieuwe wet rond de garantie op consumptiegoederen in werking. Die wet is ook van toepassing als je een nieuwe of een tweedehandswagen koopt van een garagist. Koop je een occasiewagen, dan kan de garagist de garantietermijn wel beperken tot 1 in plaats van 2 jaar.
Tijdig melden
Hoewel je volgens die wet twee (of bij tweedehandswagens minstens één) jaar garantie hebt, moet je eventuele gebreken die je tijdens de garantietermijn vaststelt tijdig aan de verkoper melden. De wetgever zegt nu eenmaal dat je dat moet doen binnen de twee maanden nadat je het gebrek vaststelde. Doe je dat niet en kan dat worden bewezen, dan riskeer je elke garantie te verliezen.
Advertentie – lees hieronder verder
Andere afspraken
De garagist zou in de overeenkomst die hij met je afsluit wel een langere (en geen kortere) termijn kunnen afspreken om gebreken aan hem te melden. In de praktijk zal dat zelden of nooit gebeuren. De handelaar heeft er nu eenmaal geen belang bij je wettelijke rechten op dit vlak uit te breiden.
Commerciële garantie
Geeft de garagist je bovenop de wettelijke garantie nog een extra commerciële garantie (je krijgt bijvoorbeeld 5 jaar garantie op je nieuwe auto in plaats van de wettelijke twee jaar), dan gelden voor die bijkomende garantietermijn de voorgaande regels niet.
Om te weten wanneer je dan het gebrek moet aankaarten moet je kijken in wat de garantievoorwaarden daar precies over zeggen. Staat daar niets in dan is het om alle discussies te vermijden ook dan aangewezen gebreken dadelijk aan te kaarten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be