De Franse studie van Fondation Vinci Autoroutes mag je ernstig nemen, want ze werd uitgevoerd door de eminente socioloog David Le Breton, professor aan de universiteit van Straatsburg. Dit is geen kwantitatieve peiling, maar een kwalitatief onderzoek op basis van meer dan 150 interviews met jongeren van 18 tot 24 jaar.
Deze studie is des te interessanter omdat ze de bevolkingsgroep onderzoekt die het meest getroffen wordt door verkeersongevallen (21 procent van de zwaargewonden van 2015 tot 2019 in België), ook al legt deze groep momenteel niet de hoogste kilometeraantallen af per jaar.
Te ‘mannelijke’ mannen?
De studie van David Le Breton toont in ieder geval aan wat we al wisten, namelijk dat mannen het grootste risico vormen op de weg. Helaas ervaren zij achter het stuur nog altijd een gevoel van ‘mannelijkheid’ die bijdraagt aan hun zelfbewustzijn. Jonge mannen zien risicovol rijgedrag hierdoor als lonend, want risico’s nemen stelt hen normaliter in staat om de controle terug te krijgen en de dood als het ware te trotseren. Dat leidt tot een gevoel van onsterfelijkheid dat vaak aanwezig is bij jongeren.
Dit gezegd zijnde, nemen ze niet alleen risico’s door de wil om te pronken of een zelfbeeld op te bouwen. Sociale druk zou er namelijk ook mee te maken hebben. Alles gaat alsmaar sneller en je ‘moet’ altijd bereikbaar zijn. Dat verklaart waarom we de nood voelen om overal op tijd te komen en alsmaar meer te doen op een dag, waarbij de wegcode ondergeschikt wordt. We weten echter dat snelheid een van de bepalende factoren is in veel ongevallen, net als alcohol.
Advertentie – lees hieronder verder
Het gevoel dat we altijd bereikbaar of verbonden moeten zijn, geeft natuurlijk hetzelfde resultaat. Volgens het onderzoek in kwestie vinden jonge automobilisten het heel moeilijk om de aandacht van hun mobiele telefoon af te houden, een fenomeen dat we allemaal dagelijks vaststellen.
Sleutelelement voor vrijheid
Goed nieuws uit het onderzoek van David Le Breton is dat de auto een sleutelelement voor vrijheid blijft voor jongeren, wat we niet meer durfden te denken aangezien jongeren hun rijbewijs steeds later behalen. Maar het is nog altijd belangrijk, zelfs na de opmars van nieuwe vormen van zachte mobiliteit. Het behalen van het rijbewijs wordt nog altijd gezien als een van de laatste symbolen van de overgang naar het volwassen leven, omdat de auto de transitie, de volwassenheid en de zelfstandigheid ten opzichte van de ouders uitdrukt. Het is ook vaak de eerste grote persoonlijke aankoop, nog voor een eigen woning.
Op dit vlak kunnen er uiteraard wel verschillen zijn tussen Frankrijk en België, al was het maar door de woondichtheid of de oppervlakte van het land. Na de recente uittocht naar het platteland door de pandemie, denken we toch dat de auto – of die nu elektrisch rijdt of niet – alle kansen heeft om een centrale rol te blijven spelen in het leven, en zeker niet alleen bij jongeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be