Duitsland lijkt nog steeds het ideale land om met de auto te reizen, vooral op de autosnelwegen, want op tal van trajecten (hoewel die de laatste jaren steeds korter worden) gelden nog steeds geen snelheidsbeperkingen. Het is dus een uitgelezen kans om het gaspedaal te vloeren en een kortere reistijd te realiseren.
66% van het snelwegnet
Duitsland telt 13.000 km Autobahn op zijn grondgebied en op 66% daarvan geldt geen snelheidsbeperking. In hartje Europa en zelfs wereldwijd blijft Duitsland wat dat betreft een merkwaardige uitzondering, want elders hebben de autoriteiten steevast de neiging om de maximumsnelheid voortdurend te verlagen.
Er zijn echter aanwijzingen dat de ‘freie Fahrt’ mogelijk ook in Duitsland op de helling komt te staan, vooral nu het ernaar uitziet dat de Groenen de federale verkiezingen zullen winnen. Als dat gebeurt, zou de partij mogelijk overal een snelheidslimiet kunnen instellen met als voornaamste argument het verminderen van de CO2-uitstoot (die rechtstreeks evenredig is met het verbruik).
Advertentie – lees hieronder verder
Opmerkelijke studie
Beleeft Duitsland dan de laatste dagen zonder maximumsnelheid? Niet meteen, want uit een studie blijkt dat Duitse automobilisten in de praktijk minder snel rijden op hun snelwegen.
Volgens het Institut der Deutschen Wirtschaft rijdt 77% van de Duitsers aan minder dan 130 km/u op trajecten zonder beperking. Dit staat haaks op wat algemeen wordt aangenomen, al moeten we wel toegegeven dat er wegenwerken zijn op heel wat snelwegen, wat het verkeer onvermijdelijk vertraagt.
Het spreekt voor zich dat deze studie de zaak van de Duitse milieuactivisten zou dienen. Zij zouden kunnen aanvoeren dat snelwegtrajecten zonder beperking geen bestaansreden meer hebben.
Uit diezelfde studie blijkt verder dat 12% van de Duitsers 130 tot 140 km/u rijdt en dat minder dan 1% van de bestuurders 160 km/u haalt. Dit strookt allerminst met het imago van de Duitse automobilist die aan 200 km/u knalt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be