Moto

TEST BMW R nineT Racer: de mooiste Duitse motor ooit

Is de BMW R nineT Racer de mooiste motor die de Duitsers ooit bouwden? Wel volgens de ontelbare mensen die me er de afgelopen dagen op aanspraken. Opgestoken duimpjes, sms- en whatsapp-berichtjes van de buren en een flirterige vrouwenblik die minstens duurde tot ik m’n donker vizier openklapte. Deze Duitse cafe racer is op z’n lichts gezegd een fenomeen en ik ben er zeker van dat dat voor veel mensen volstaat om er eentje in huis te halen. I-de-aal om ‘s zondags een koffietje te gaan drinken, op te blinken en uren te bewonderen. Maar wat als je er écht mee gaat rijden?

Arno Jaspers | Gepubliceerd op 3 okt. 2017 | Leestijd: 8 min

Vooraleer we dat doen, is het niet slecht om de hele R nineT lineup even onder de loep te nemen. Want wat in 2013 begon met de originele R nineT, groeide al snel uit tot een aparte modellenreeks met verschillende stijlen, onderdelen en prijskaartjes. De enige gemene deler is de lucht/oliegekoelde 1200 boxermotor van de vorige generatie die goed is voor een vermogen van 110pk en 116 Nm koppel. Hoewel niet iedereen fan kan zijn van boxermotoren, vind ik dat het karakter van de R nineT’s grotendeels bepaald wordt door dit lekker ploffende en ronkende blok. Maar ondertussen is er dus meer, want met de verschillende R nineT’s – Pure, Scrambler, Urban GS, Racer en de originele – beslaat BMW de hele neo-retro markt. Het unieke aspect van de Racer zijn z’n sportieve looks, ietwat minder hoogwaardige componenten en last but not least een goedkoper prijskaartje.

Advertentie – lees hieronder verder

“Op foto ziet hij er misschien wat te modern uit in vergelijking met andere neo-retro’s, maar in het echt zit alles goed.”

Nu blijft de prijs van 13.690 euro (BE prijs, incl 1.020 euro opties) nog steeds voldoende voor onze redelijk eenvoudige testmotor met beperkte elektronica en een motorblok van tien jaar oud, al vergeef ik het allemaal zodra ik de motor bij BMW’s testcentrum zie staan. Op foto ziet hij er misschien wat te modern uit in vergelijking met andere neo-retro’s, maar in het echt zit alles goed. De kuip, de kleurtjes en het volledige design van de motor kloppen als een bus en goedkopere componenten zoals de gietwielen en conventionele voorvork doen niets af aan die schoonheid. Ook de aluminium tank vanop de andere nineT’s werd ingeruild voor een stalen exemplaar, al merk je daar weinig van. Het is te zeggen, het zwaartepunt van deze motor zit laag, al voelt hij wel enorm zwaar. De motor achteruit parkeren of kort, traag manoeuvreren is een hele karwei en je kan dus maar beter zorgen dat je de clip-ons stevig vast hebt.


Dat brengt me bij de zithouding die op het eerste gevoel beter meevalt dan verwacht. Ja, je zit voorovergebogen, maar dat werd pas na een tijdje storend. De kniehoek is goed, je romp wordt beschermd tegen de elementen door het kuipje en het zadel is aangenaam van vorm en hardheid. Pas wanneer ik voor langer dan een uur de snelweg op ga, merk ik dat mijn polsen als eerste last krijgen van de houding. Wie mooi wil zijn, moet lijden en wie wil cafe racen, weet dat hij toegevingen moet doen op vlak van rijcomfort. Na een tijdje beginnen ook m’n rug en nek op te spelen, het teken voor een verdiende (cafe?)pauze. Nu zullen er uiteraard mensen zijn die zweren dat hun Panigale/S1000RR/GSX-R/etc. ook comfortabele toert, al kan ik me perfect voorstellen dat de zithouding van de R nineT Racer voor de meeste rijders een afknapper is. Ik hou enorm van de stijl van het kuipje in combinatie met de clip-ons, maar wie veel kilometers doet, kijkt beter naar een motor met een rechtere rijhouding.

“Bij lage snelheden is het geen probleem om de motor van het ene op het andere oor te gooien, maar zodra er wat tempo aan te pas komt, wordt het spierballenwerk.”

Positief is wel dat ik me meteen in de jaren ’60 bij het Ace Café waan, zodra ik m’n neus plat op de tank leg en een dot gas geef. Of ik nu vertrek voor een kort ritje door de stad, dan wel een toertje via m’n favoriete bochtjes: elke rit voelt als een race. De actieve zithouding in combinatie met het levendige motorblok is voor dit soort gebruik erg geslaagd en ook de ’goedkope’ veercomponenten kunnen wel tegen een stootje. Enkel wanneer je de limieten opzoekt, merk je dat de voorkant niet helemaal scherp door de bocht snijdt. Omdat deze Racer niet over een slipperkoppeling beschikt – en wel een soms schokkerige cardanaandrijving – durft de achterband ook al eens een stap opzij zetten bij bruusk terugschakelen. Tel daar nog de zijwaartse inertie van het boxerblok bij, en je weet dat deze R nineT Racer het eerder van z’n prachtige vintage racelooks moet hebben, dan wel van raceprestaties. Die lijn wordt doorgetrokken in het stuurkarakter van deze BMW. Bij lage snelheden is het geen probleem om de motor van het ene op het andere oor te gooien, maar zodra er wat tempo aan te pas komt, wordt het spierballenwerk. De combinatie van de lage clip-ons, een lange wielbasis en het dikke boxerblok zorgen ervoor dat deze Racer constant redelijk zwaar aanvoelt. Nochtans valt dat gewicht van 220 rijklare kilo’s beter mee dan verwacht. Aan de remprestaties is trouwens geen tikkeltje retro te bespeuren. Zowel het remhendel als het rempedaal bieden veel stopkracht en zijn makkelijk te doseren.

Simpel elektronica-pakket

Het Euro4-verplichte ABS heeft eveneens niets meer met retro te maken en qua elektronica beschikt de motor verder over een tractiecontrole. Een leuk safety-snufje, al grijpt ze wel redelijk bruusk in als je over de griplimiet gaat. Wie de hooligan wil uithangen, kan de TC poepsimpel uitzetten met één druk op de stuurknop aan de linkerstuurhelft. Dit zijn trouwens dezelfde (moderne) stuurknoppen die we terugzien over het hele BMW-gamma. Misschien wordt het dus maar eens tijd dat de Beiers een iets strakker knoppensetje ontwikkelen voor de R nineT’s? Ik weet het, nu ben ik aan het muggenziften. Maar dat is ook enkel omdat ik echt ieder minpuntje wil opsommen van een motor die me verder enorm gecharmeerd heeft. Misschien vind ik het wel de leukste BMW ooit, al heb ik nog niet met de HP4 Race gereden…

Hoog JoeBar-gehalte

Door de looks en de actieve zithouding van deze Racer lijkt het net alsof je permanent in een JoeBar stripalbum aan het rijden bent, maar de kers op de taart is voor mij het motorblok. OK, de versnellingsbak van onze testmotor was niet de meest precieze en zoals gezegd is het even wennen aan de typische inertie van de boxer die bij het optrekken steeds lichtjes naar rechts trekt. Maar dat terzijde is het motorkarakter super. Het lijkt alsof er vanaf nul toeren reeds een bodemloze put vol koppel beschikbaar is, waardoor je heerlijk laagtoerig kan cruisen. Het middengebied is iets zwakker, al trekt de motor wel snel door richting de 6.000 toeren waar er nog een leuke eindspurt tot de 8.000 toeren zit. De motorrem is redelijk beperkt, maar je wordt wel constant getrakteerd op een mooie uitlaat-symfonie. Niet te luid, niet te zacht, en altijd veel variatie in de plofjes. Heerlijk.

De Afrekening

De Beiers staan sinds jaar en dag bekend voor hun precisie, nauwkeurigheid en bijna steriele kijk op motorfietsen. Met de R nineT Racer lijkt het erop dat BMW precies datgene gevonden heeft wat karaktermerken zoals Ducati, MV Agusta en Harley-Davidson onderscheidt van de rest: voordehandliggende afknappers, minpunten en designfouten. Heel even had ik het moeilijk om dat te verwerken, al kan ik nu oprecht zeggen dat er de laatste jaren geen BMW was die me zo goed beviel als deze Racer.

Remmen

Dubbele 320 mm remschijven met vierzuigerremklauwen vooraan en een 265 mm remklauw met zwevende tweezuiger volstaan ruimschoots om de R nineT Racer in sneltempo tot stilstand te brengen. Zowel vooraan als achteraan krijg je veel feedback van de remmen, dus op dit gebied maakt de R nineT zijn ‘Racer’ bijnaam volledig waar.

Dashboard

Op een echte cafe racer hoort geen ‘dashboard’, maar gewoon een ronde, analoge toerenteller met daarnaast dito snelheidsmeter. Anno 2017 is BMW zo vriendelijk geweest om die basissetup aan te vullen met twee digitale schermpjes waarop we extra data zoals een versnellingsindicator, een klokje, tripmeters, etc. terugzien. Erg eenvoudig en overzichtelijk!

Vering

De 43 mm ‘juiste-kant-naar-boven’-vork doet haar werk goed, net zoals de paralever schokbreker met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Je zou kunnen zeggen dat deze veerelementen minder hoogwaardig zijn dan die van de gewone R nineT, al volstaan ze ruimschoots voor gebruik op de openbare weg.

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!

– Klik hier voor LUDWIG MOTORS, regio Sint-Niklaas
– Klik hier voor MEEUSEN MOTOREN, regio Kempen
– Klik hier voor M&M INGHELBRECHT, regio Oostende
– Klik hier voor WINGEMOTORS, regio Oost-Brabant en Mechelen
– Klik hier voor BM CENTER, regio Oostkamp
– Klik hier voor MABBE, regio Wielsbeke



Technische fiche

BMW R nine T Racer

Motor: 1.170cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde B2 

Max. vermogen: 
110 pk/7.7500 o.p.m

Max. koppel:
 116 Nm/6.000 o.p.m

Transmissie:
 zesbak, cardan

Frame:
 stalen spaceframe,

Voorvering: 43 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 125 mm

Achtervering: 
BMW Paralever monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping regelbaar, veerweg 120 mm

Voorrem:
 320 mm schijven met 4zuigerremklauwen, ABS

Achterrem:
 265 mm schijf met 2zuigerremklauw, ABS

Banden voor/achter: 
120/70-19 / 170/60-17

Rijklaargewicht:
 220 kg

Zithoogte:
 805 mm

Tankinhoud: 
17,0 l

Kleuren:
 Wit

Prijs België: 
€ 12.650,00

Prijs Nederland: 
€ 15.794,00

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon