Het idee om meer te betalen om tijdens de spits te rijden is al eerder geopperd. In Brussel is het nog niet van de baan, want de autoriteiten overwegen nog steeds de Smart Move-oplossing, een belasting per kilometer, waarvan het tarief zou variëren naargelang het uur van de dag.
Dat is ook het principe dat deze week werd voorgesteld door twee professoren gespecialiseerd in mobiliteit aan de KU Leuven. Met echter één verschil: het idee zou niet zijn om een nieuwe belasting op te leggen aan diegenen die rijden tijdens de spitsuren, maar eerder om diegenen te belonen die deze drukkere tijden vermijden, met de eigen auto of zelfs door andere transportmiddelen te gebruiken. Waarom niet?
4 miljard euro per jaar
De twee professoren gaan uit van het feit dat files de Belgische economie elk jaar een fortuin kosten – 4 miljard euro, een bedrag dat in 2023 waarschijnlijk overschreden zal worden. Om het probleem op te lossen, stellen ze “spitsrechten” voor, zoals ze het uitdrukten tegenover onze collega’s van Het Belang van Limburg.
Advertentie – lees hieronder verder
In de praktijk zouden automobilisten ’recht’ hebben op een beperkt aantal spitsuren op vooraf bepaalde secties die als het meest filegevoelig worden beschouwd, berekend op basis van hun reisgeschiedenis. Als we bijvoorbeeld de files tijdens de spits met 20% willen verminderen, zouden we automatisch 80% van de toegangstaks moeten toekennen aan bestuurders die elke dag verantwoordelijk zijn voor deze files.
Het systeem voorziet ook dat automobilisten die moeite doen om deze tijdstippen te vermijden, beloond worden, terwijl zij die geen moeite doen, extra rechten moeten kopen om op deze tijdstippen te reizen. De twee wetenschappers stellen ook een soort nieuwe markt voor rijrechten tijdens piekuren voor, aangezien automobilisten die hun rijtijd op kritieke tijden met minstens 20% verminderen, hun rechten aan anderen zouden kunnen verkopen. Voor de twee professoren zou deze organisatie automobilisten aanmoedigen om een zuinigere oplossing te vinden die de ecologische impact op het milieu zou verminderen. Realistisch? Moeilijk te zeggen, want het zou noodzakelijkerwijs sommige werknemers stigmatiseren, vooral degenen die geen keuze hebben in werktijden of die niet kunnen telewerken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be