Deze week kwamen de transport- en mobiliteitsministers van alle Europese landen bijeen om te beslissen over een reeks voorstellen van de Commissie om de veiligheid op onze wegen te verbeteren. Het rijbewijs maakte daar deel van uit. Na bespreking door de ministers werd de tekst doorverwezen naar de commissie van het Europees Parlement, die de wijzigingen goedkeurde, die ook de invoering ondersteunen van een verplichte medische keuring voor het verkrijgen van een rijbewijs, evenals bij het vernieuwen ervan.
Europa heeft ook besloten om de geldigheidsduur van rijbewijzen te verlengen. Deze wordt verhoogd van de huidige 10 jaar naar 15 jaar. Dit betekent dat de medische keuring ook elke 15 jaar zal plaatsvinden.
Een strengere maatregel, maar niets nieuws
Aanvankelijk werd gedacht dat er geen unanimiteit zou zijn over medische controles of tussentijdse onderzoeken, zoals Georges Gilkinet had gesuggereerd met betrekking tot het onderzoek dat op senioren had kunnen worden toegepast. Maar de maatregel werd aangescherpt door de commissie van het Europees Parlement die de tekst donderdag goedkeurde. De Europarlementariërs gooiden de deur dicht voor zelfonderzoek en kozen in plaats daarvan voor de enige mogelijkheid van een medisch onderzoek dat wordt uitgevoerd door een arts of een gecertificeerde instantie. We hebben vernomen dat de medische keuring op zijn minst een ogentest moet omvatten, maar dat de frequentie en intensiteit ervan wordt overgelaten aan het oordeel van de lidstaten.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel sommigen aanstoot zullen nemen aan dit soort maatregelen, moeten we niet vergeten dat het idee eigenlijk niet nieuw is. In sommige Europese landen zijn al tests van kracht. Dit is het geval in Italië, waar vanaf de leeftijd van 50 jaar gezichtstesten verplicht zijn, en in Nederland, waar ouderen boven de 75 jaar elke 5 jaar een test moeten ondergaan. Hetzelfde geldt voor Denemarken, Finland, Spanje en Tsjechië, waar de tests verplicht zijn vanaf 70 of 65 jaar, afhankelijk van het geval. Europa wil automobilisten echter niet overbelasten met administratieve verplichtingen, dus de tests moeten “eenvoudig en snel” blijven.
Binnenkort realiteit?
Maar zijn deze rijvaardigheidstests een uitgemaakte zaak? Helemaal niet, want de tekst heeft nog een lange weg te gaan. De tekst moet begin 2024 nog door het Europees Parlement worden bestudeerd en de Parlementsleden kunnen er nog aan sleutelen. Het Parlement zal dan, in overleg met de Europese Commissie, tot overeenstemming moeten komen met de Raad van de Europese Unie. Alles is dus mogelijk, vooral omdat de volgende Europese verkiezingen in mei 2024 de zaken op hun kop kunnen zetten. Als er al een akkoord is, zal het waarschijnlijk niet voor 2027 van kracht worden. In elk geval is dit soort ontwikkelingen te verwachten, aangezien de EU ernaar streeft om alle verkeersdoden op de Europese wegen tegen 2050 te elimineren. Maar is dat niet een beetje een utopie?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be