Onlangs vond er vandalisme plaats in de Brusselse gemeente Watermaal-Bosvoorde. Meerdere SUV’s werden aangetroffen waarin de slogan ‘SUV climaticide’ in het koetswerk was gekrast. De daad werd opgeëist door milieuactivisten die dit type auto beschouwen als een van de grootste boosdoeners voor het klimaatprobleem.
Het is niet alleen jammer dat de daders van deze feiten zich blootstellen aan ernstige juridische vervolging, maar ook dat hun actie contraproductief werkt. Enerzijds moeten alle beschadigde wagens hersteld worden, wat bijkomende uitstoot veroorzaakt. Anderzijds leidt deze actie tot bijkomende overwegingen die de verkondigde ideeën afzwakken, zoals het artikel dat je nu aan het lezen bent.
Minder uitstoot dan bepaalde stadswagens?
We kunnen ons vragen stellen bij de ecologische voetafdruk van SUV’s. Is die groter, zoals de militanten beweren, of eerder gelijkaardig aan die van andere wagens? Er wordt altijd beweerd dat deze grotere en zwaardere auto’s meer brandstof verbruiken dan conventionele koetswerken. Volgens FEBIAC, de automobiel- en tweewielerfederatie, is dat hetzelfde als appels met peren vergelijken. Waarom?
Advertentie – lees hieronder verder
FEBIAC herinnert eraan dat SUV’s steeds vaker gekozen worden omdat monovolumes en andere grote gezinswagens de jongste jaren van de markt verdwenen zijn. De SUV’s die in de plaats komen van deze auto’s, vervuilen niet meer. Integendeel, want in enkele jaren tijd is de technologie sterk vooruitgegaan en daalden de uitstoot en het verbruik. Die technologische vooruitgang is trouwens goed zichtbaar in de ‘Car Labelling’-tool van het Franse milieuagentschap ADEME waarmee je de uitstoot van wagens kunt vergelijken.
Dit platform toont bijvoorbeeld dat de nieuwe Citroën C3 Aircross (een kleine SUV) minder CO2 uitstoot dan de gelijkaardige C3 berline. Hetzelfde geldt voor de Renault Kadjar, die minder koolstofdioxide uitstoot dan de meest bescheiden Scénic. Iets om over na te denken.
Ecoscore in België
In België bestaat er een gelijkaardige – en helaas weinig bekende – tool om de ecologische voetafdruk van een auto te evalueren, maar dan op basis van de volledige levenscyclus (inclusief de productie en de recyclage dus) en de schadelijke uitstoot (partikels, stikstofoxiden enzovoort). Deze zogenaamde Ecoscore is een goudmijn van objectieve informatie die toelaat om heel bewust te kiezen.
Ook hier stellen we enkele verrassingen vast. Zo haalt de Audi A1 Sportback benzine een duidelijk mindere score (72/100) dan de Tesla Model Y (85/100) of de Renault Captur PHEV (79/100). Idem dito als je de Hyundai i10 benzine vergelijkt. Opmerkelijk …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be