Autotests

TEST BMW X7 40d: dieselplezier bestaat nog

De facelift van de BMW X7 bood de gelegenheid om nog eens een diesel te testen. Dat werd een emotionele rit met een stortvloed aan nostalgische gevoelens.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 19 mei 2023 | Leestijd: 8 min

De energietransitie in Europa betekent dat er tegen 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden. In dit proces werd eerder de dieselmotor al zwaar aangepakt en eigenlijk verketterd omdat dit ‘de grote vervuiler’ op onze wegen was volgens de bevoegde instanties. Dat houdt allemaal steek in het verhaal dat we moeten evolueren naar een uitstootvrije maatschappij waarbij ook ons vervoer elektrisch gebeurt. Maar dan wel liefst met ‘schone stroom’, dus met elektriciteit die op duurzame wijze – met wind- of zonne-energie – werd opgewekt.

Alleen is dat nu nog niet het geval na de farce met de sluiting van de kerncentrales en dergelijke. Daarom gaan er ook steeds meer stemmen op om de energietransitie over een iets langere termijn te laten verlopen, zodat deze overgang voor iedereen haalbaar is. Dat betekent bijvoorbeeld dat we nog iets langer met onze wagens met verbrandingsmotoren op benzine en diesel zullen / moeten / kunnen blijven rijden.

Advertentie – lees hieronder verder

BMW X7 xDrive40d

Binnen dit plaatje past de test van deze BMW X7 40d perfect. Want hoewel sommigen deze SUV op mazout afdoen als een dinosaurus in de autowereld die liefst zo snel mogelijk moet verdwijnen, is voor dit model nog wel degelijk een toekomst op korte termijn weggelegd. Misschien niet zozeer in onze regio, maar vergeet niet dat de rest van de wereld buiten Europa die energietransitie op een veel langere termijn afwerkt en er daar ook vraag is naar zulke grote modellen. Denk maar aan Noord-Amerika, Azië of het Midden-Oosten.

BMW X7 xDrive40d

Kolos op wielen

Op onze wegen is de 5,2 meter lange BMW X7 inderdaad een echte kolos. Zeker nu de trend naar kleinere modellen is ingezet. Deze lengte laat echter wel toe makkelijk een derde zetelrij te installeren voor wie dat nodig heeft of over een zeer ruime koffer te beschikken. Maar door die omvang voel je je uiteraard minder op je gemak in nauwe straatjes in het stadscentrum of in krappe parkings. Onderweg maakt de SUV, die met de laatste update een nieuw front kreeg met smallere lichtblokken in de stijl van de XM, natuurlijk wel stevig indruk voor wie hem in zijn achterspiegel ziet aankomen.

BMW X7 xDrive40d

Bij die update werd trouwens ook het dashboard aangepakt dat nu ook in de nieuwe huisstijl met een breed doorlopend scherm is uitgevoerd. Het infotainmentsysteem maakt voortaan gebruik van het nieuwe BMW Operating System 8 waarbij de bediening aanraaktechnologie combineert met de bekende iDrive-controller op de middenconsole. Daar vind je ook het compacte schakelpookje dat naar wens een kristalafwerking kan krijgen in het Crafted Clarity pack dat nog meer stijlvolle details in glas en kristal voorziet.

BMW X7 xDrive40d

Zuinig rijden

Goed, dan gaan we over naar het rijden, want daar draait het uiteindelijk om. Noteer dat de BMW X7 ook leverbaar is in twee benzineversies: de 40i met een 3 liter zescilinder van 381 pk en de M60i met een 4,4 liter achtcilinder goed voor 530 pk. We kregen echter de gelegenheid de dieselversie te testen: de 40d met een 3 liter zescilinder van 352 pk en 720 Nm met een mildhybride ondersteuning in combinatie met een achttrapsautomaat. Een kans die we niet lieten liggen, want wellicht is dit een van de laatste BMW-modellen met een zelfontbrander onder de motorkap. En dat biedt een gedroomde opportuniteit om de troeven van deze aandrijving nog eens in de bloemetjes te zetten.

Eerst en vooral vind ik dat de diesel onterecht verketterd is, zeker in de overgangsfase naar elektrisch rijden. Deze generatie krachtbronnen voldoet aan de Euro 6-norm en functioneert in realiteit vrijwel even schoon als de alternatieven. Natuurlijk is een bakbeest als de X7 volledig buiten proportie in onze contreien, maar dat illustreert tegelijk net mijn standpunt.

In realiteit slaag je er zelfs met de meer dan 2,5 ton wegende SUV in het WLTP-normverbruik van 7,7 liter per 100 kilometer vrij makkelijk te halen in de dagelijkse verplaatsingen met een gewone rijstijl. Een oefening die gewoon niet lukt met een benzinemodel of een elektrische wagen.

BMW X7 xDrive40d

Heerlijke kilometervreter

De BMW X7 40d is een premium SUV met een prijskaartje van 103.850 euro die aan boord een heerlijk niveau van rijcomfort verzekert. Dankzij de topmaterialen van de aankleding zit je zowaar in een luxueus salon, terwijl de motor- en rijgeluiden amper doordringen aan boord en alle oneffenheden in de weg voortreffelijk worden opgevangen.

Van een kletterend en irritant dieselgeluid is er hier geen sprake, maar wel hoor je bij de acceleraties het viriele geroffel van de zescilinder dat meteen een glimlach op het gezicht van de ware liefhebber tovert. Een sound die inderdaad net iets opwindender is dan het monotone gezoem van een elektrische auto.

Een belangrijke troef van dit ‘klassieke rijconcept’ is natuurlijk het rijbereik. Met een volle tank (80 liter) raak je makkelijk 1.000 kilometer ver. En weer voltanken lukt in slechts enkele minuten. Dit maakt van de BMW X7 40d een heerlijke kilometervreter waarmee je elke trip zorgeloos aanvat. Toch een verademing na de recente testritten met elektrische wagens waarbij je telkens toch goed moet plannen om je hele route vlot te kunnen afleggen. Inderdaad, zuiver praktisch en realistisch bekeken is voor de dieselwagen eigenlijk nog een mooie toekomst weggelegd.

BMW X7 xDrive40d

Besluit

Volgens de ecologisten is de BMW X7 40d wellicht een duivels tuig op wielen dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. De proporties zijn inderdaad een beetje overdreven. Maar los daarvan bewees deze testrit nogmaals de troeven van de dieselwagen die ideaal blijft om grote afstanden zorgeloos af te leggen. Zeker in een luxueus en comfortabel voertuig als de X7.

BMW X7 xDrive40d

De BMW X7 40d in cijfers

Motor: zescilinder, turbodiesel, 2.993cc ; 352 pk bij 3.000-4.800 t/min ; 720 Nm bij 1.500-2.000 t/min.

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/B/H (mm): 5.181/2.000/1.835

Leeggewicht (kg): 2.565

Koffervolume (l): 750-2.120

Tank (l): 80

0 tot 100 km/u (sec.): 5,9

Topsnelheid: 245 km/u

Gem. verbruik WLTP: 7,7 l/100 km

CO2: 203 g/km

Prijs: 103.850€

BIV: Vlaanderen: 3.663,70€; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.222,15€; Wallonië en Brussel 931,52€

Ecomalus Wallonië: 600€

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Heerlijke kilometervreter
  • Pittige en zuinige diesel
  • Rijbereik (+ 1.000 km!)

Minpunten

  • Kolossale afmetingen
  • Geplaagd door ‘dieselhaat’
  • Dure vogel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie