Wie heeft er nog nooit gebruik gemaakt van de périphérique in Parijs? Op deze lange ringweg rond de stad is het constant zeer druk. Sinds 1973 was de maximumsnelheid 80 km/u, daarna werd ze verhoogd tot 90 km/u in 1993 om vervolgens in 2014 weer te dalen tot 70 km/u. Sinds 2019 praten de autoriteiten weer over het verder verlagen van de maximumsnelheid op de ringweg vanwege de luchtvervuiling en de geluidsoverlast. Maar dat is niet nog alles.
Sinds 17 april is er inderdaad een raadpleging geopend zodat de Fransen beslissen over het reserveren van een rijstrook van de ringweg voor carpoolen, taxi’s, openbaar vervoer en natuurlijk interventievoertuigen. Dit overleg loopt tot 28 mei, maar achter de schermen melden verschillende bronnen dat de zaak al beklonken is…
Maximaal 50 km/u
Naast het reserveren van een rijstrook zou ook de maximumsnelheid zakken van 70 naar … 50 km/u! Een gerucht dat werd bevestigd door de directeur van de wegeninfrastructuur van Parijs, François Wouts, die aan de krant Le Parisien verklaarde: “een van de mogelijkheden is dat we bij de activering van de gereserveerde rijstroken meteen de maximumsnelheid op de hele Parijse ringweg beperken tot 50 km/u. ”
Advertentie – lees hieronder verder
De gereserveerde rijstrook zou een groot deel van de dag voorbehouden zijn: van 6.30 tot 11.00 uur en daarna van 15.30 tot 20.00 uur. De autoriteiten zijn van mening dat deze maatregel het risico op ongevallen door een te groot snelheidsverschil tussen de rijstroken kan beperken (nvdr: degenen die sneller rijden op de gereserveerde rijstrook en de anderen). Volgens de burgemeester van Parijs zou deze snelheidsverlaging geen invloed hebben op de reistijd van automobilisten, omdat de mediane snelheid op deze as overdag 50 km/u is, 30 tot 45 km/u in de spits en (slechts) 60 km/u ‘s nachts.
Een logische volgende stap?
Deze mogelijke aankondiging van het verlagen van de snelheid op de ringweg lijkt voor veel waarnemers een logisch vervolg, dat ook deel uitmaakt van de verlaging van de snelheid van 50 naar 30 km/u in Parijse binnenstad.
Volgens de organisatie Bruit Parif moet de snelheidsverlaging het mogelijk maken om het geluid met 2 tot 3 decibel te verminderen, wat een aanzienlijke winst is. Bovendien had de verlaging van de snelheid van 80 naar 70 km/h in 2014 ook het aantal ongevallen met ongeveer 15% verminderd, maar zonder het aantal doden te verminderen, dat sindsdien is toegenomen. Een laatste argument van de autoriteiten: de overgang naar 70 km/u heeft de gemiddelde snelheid op deze grote as verhoogd. Die steeg van 32,6 km/u in 2013 naar 38,4 km/u, een stijging van 18%.
En in België?
Zou dit scenario er ook in België en Brussel komen? Voorlopig niet, want pas 3 jaar geleden is de snelheid verlaagd van 120 naar 100 km/u. In onze hoofdstad is de gemiddelde snelheid echter gedaald, net als het aantal ongevallen. Ook Antwerpen heeft al aangekondigd dat de snelheid op de ring vanaf 2025 zal worden beperkt tot 80 km/u in plaats van 100 km/u nu.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be