In de lente worden heel wat tweewielers opnieuw van stal gehaald voor gezellige ritjes in de zon. Soms wil de batterij echter niet helemaal mee na een winterslaap. Hoe kun je dit euvel vermijden?
Eindelijk! Het mooie weer doet opnieuw zijn intrede. Kriebelt het ook bij jou om je motor uit de garage te halen? Op 24 en 25 maart organiseerde Touring de campagne “een maand gratis pechverhelping voor motoren”. Tientallen motorrijders kregen het hele weekend lang gratis pechverhelping. De depannages deden Touring al snel beseffen dat de vaakst voorkomende pannes bij motoren te maken hebben met de batterij. Die is dan ook het onderdeel van je motor dat vaak weinig of geen aandacht krijgt, behalve wanneer je je eerste lenterit wil maken!
Idealiter begin je je batterij tegen het einde van de herfst in de watten te leggen, namelijk op het moment waarop scooters en motoren opnieuw in de garage worden gestald of minder zullen rijden. De lente is echter de ideale periode om de mechaniek én de batterij eens stevig onder handen te nemen!
Is de batterij opgeladen of niet?
Normaal gezien zit de batterij bij een moto onder het zadel. Soms zit ze dankzij de rijke verbeelding van de makers echter goed verstopt! Door een eerste controle op het zicht kun je de algemene staat nagaan: vuil, oxidatie van de polen…
Advertentie – lees hieronder verder
Om het vermogen te testen, moet je een multimeter gebruiken: een klein toestel dat je in een doe-het-zelfzaak vindt. Reken dat je zo’n dertig euro moet neertellen voor een betrouwbaar model. Volg de gebruiksaanwijzing om de spanning te controleren (uitgedrukt in volt). Wij vertrekken vanuit het gegeven dat je batterijspanning 12 volt bedraagt. Dat is het meest voorkomende model, maar er zijn ook batterijen van 6 V. Het meetproces is hetzelfde, enkel het voltage is verschillend.
Sluit beide pinnen van het toestel aan op de polen van de batterij. De motor mag niet draaien. Opgelet voor de polariteit: de rode draad/pin moet worden aangesloten op ‘+’ en de zwarte op ‘-’. Wanneer je dit omgekeerd doet, is dat niet zo erg, maar zal het toestel een negatieve waarde weergeven.
Plaats de multimeter op V dc.
Als de spanning gelijk is aan of kleiner dan 10,5 volt, betekent dit dat de batterij gebrekkigwerkt. Je moet de batterij in dit geval vervangen.
Als de spanning ongeveer 12 volt bedraagt, betekent dit dat de batterij niet meer opgeladen is. Dan moet je ze opnieuw opladen.
Als de batterijspanning 12,6 volt bedraagt, betekent dit dat ze 100% opgeladen is.
Er bestaan ook toestelletjes die we ‘batterijtesters’ noemen. Deze zijn makkelijker te gebruiken en geven de staat van de batterij weer met tekens of kleuren zoals bijvoorbeeld ‘rood, niet opgeladen’, ‘geel, op te laden’, ‘groen, opgeladen’.
Voor je weg opgaat, controleer je best ook de goede werking van de alternator die je batterij tijdens het rijden oplaadt. Hoe doe je dit? Zodra de batterij opgeladen is, start je de tweewieler en plaats je – terwijl de motor draait – de multimeter op de polen van de batterij. Een goed werkende alternator zal een spanning tussen 14 en 15 volt weergeven. Als de spanning niet hoger is dan 13 V, is de kans groot dat je lunchpauze iets langer zal duren dan verwacht…
De batterij van je moto opnieuw opladen
Je batterij heeft een gemiddelde levensduur van 2 tot 4 jaar, soms iets meer. Alles hangt af van de moto of scooter en hoe je die gebruikt.
Net zoals bij een auto moet de batterij van een moto conform het lastenboek zijn van de fabrikant, meer bepaald wat betreft de afmetingen en het vermogen, dat uitgedrukt wordt in ampère-uur of ‘Ah’. Als je de batterij vervangt, zorg er dan voor dat je de specificaties naleeft.
Om de lading lange tijd te behouden of om de batterij indien nodig opnieuw op te laden, heb je een aangepaste lader nodig. Dit eenvoudige en goedkope toestel is makkelijk te bedienen. Voer ‘batterijlader moto’ in je browser in en kies uit talloze modellen.
Je batterij opladen gaat altijd volgens dezelfde procedure:
Sluit eerst de rode klem aan.
Vervolgens de zwarte.
Sluit de lader aan.
Begin met opladen.
Doet dit in omgekeerde volgorde om alles te ontkoppelen.
De batterij verwijderen
Let op wanneer je je batterij wil ontkoppelen! Begin altijd met de zwarte pool (de negatieve) zodat je geen kortsluiting veroorzaakt. Dit zou de batterij niet alleen naar de vaantjes helpen, je zou je ook ernstig kunnen verwonden!
Ontkoppel daarna de rode, positieve pool.
Verwijder de batterij en zorg ervoor dat je het chassis van de moto niet aanraakt met beide polen.
Maak de poolklemmen en de polen schoon met schuurpapier om sporen van eventuele oxidatie te verwijderen.
Zodra de batterij schoongemaakt is, zijn er twee mogelijkheden:
De batterij is een ‘accumulator’ met afneembare vuldoppen. In dit geval heb je misschien gedemineraliseerd water nodig.
Of het is een onderhoudsvrije of een ‘droge’ batterij, zonder afneembare vuldoppen. In dit geval hoef je naast het schoonmaken en opladen niets te doen.
Je batterij stockeren?
Als je lange tijd niet rijdt en besluit de batterij te stockeren, moet ze goed opgeladen zijn. Zo niet loop je het risico dat de batterij zich nog meer ontlaadt, dat ze gaat sulfateren (chemische reactie) en in het ergste geval, definitief onbruikbaar wordt.
Extra tips
Je zult zien dat je dankzij deze voorzorgen opnieuw voor het eerst zult kunnen starten zonder problemen! En als je toch panne zou krijgen, bel je de Touring-wegenwachters die je snel terug op weg zullen helpen. |
Lees ook:
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be