Uiterlijk breekt de Tucson resoluut met het vorige model en lijkt eerder op de Sante Fe, die een maatje groter is. Bij deze generatiewissel won de SUV weer enkele centimeters in alle richtingen. Met zijn wielbasis van 2,67 meter biedt hij vooral meer zitruimte op de achterbank en een koffervolume van minimum 513 liter.

Vanuit praktisch oogpunt onthouden we ook nog dat dit model eveneens kan worden uitgerust met geventileerde en verwarmde voorzetels met verlengde zitting, een elektrisch bediende achterklep en een actieve parkeerhulp met een functie om in de rij te parkeren. Op vlak van nieuwe technologie valt er eindelijk een automatische noodremfunctie te noteren met drie interventiemodi.

Tenslotte biedt Hyundai voor de motorisaties een ruime keuze. Voor dieselrijders zijn er de 1.7 CRDi (115pk) en de 2.0 CRDi, die beschikbaar is in vermogensniveaus (136 en 184 pk). Daarnaast zijn er twee benzineversies: 1.6 GDI (135pk) en 1.6 T-GDI (176pk). Het recent gelanceerde 1.6 T-GDI-blok met turbo kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of de DCT-7 transmissie met dubbele koppeling en 7 verhoudingen.

Kan volgens u deze Hyundai Tucson de Nissan Qashqai het vuur aan de schenen leggen?