De markt voor supercars lijkt verzadigd, maar de HF-11 van Oilstainlab staat op het punt om de gevestigde orde te verstoren. Deze coupé, die eruitziet als een Le Mans-prototype, heeft zeer ongebruikelijke specificaties, te beginnen met zijn pluimgewicht. Met 907 kg is deze supercar lichter dan een Mazda MX-5, maar levert hij wel drieënhalf keer zo veel vermogen. De auto wordt aangedreven door een centrale boxermotor die zijn vermogen alleen aan de achterwielen levert. Maar waar komt Oilstainlab vandaan? Twee Californische broers, Nikita en Iliya Bridan, sloegen de handen in elkaar om deze verbazingwekkende sportwagen met spectaculaire vleugeldeuren te ontwerpen.
De HF-11 wordt aangedreven door een zescilinder boxermotor, een architectuur die Porsche wellicht jaloers zal maken. De ontwerpers benadrukken echter dat hun motor niet uit Zuffenhausen komt. De 4.5 flat-six ontwikkelt 650 pk en kan tot 12.000 tr/min leveren. Wat een motor! Voor de transmissie kunnen kopers kiezen tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een sequentiële zevenversnellingsbak. Ook knap.
Geavanceerde materialen
De HF-11 maakt indruk door het gebruik van ultralichte materialen. Het zelfdragend chassis is gemaakt van koolstofvezel, net als het koetswerk. Gesmede wielen vervolledigen het prestatiegerichte pakket. Ongetwijfeld om de kosten te drukken en een meer betaalbare versie aan te bieden, wordt er al gewerkt aan een versie met een aluminium koetswerk. Maar Oilstainlab waarschuwt dat het een fabrikant zal moeten vinden die dit kan produceren. Want ja, de HF-11 is duur: reken op 1,85 miljoen dollar.
Advertentie – lees hieronder verder
Daar blijft het niet bij: Oilstainlab plant ook een exclusieve variant voor het circuit. Deze versie wordt uitgerust met Michelin Pilot Sport Legends-slickbanden. Het straatmodel krijgt Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden met 19-duimers vooraan en 20-duimers achteraan. De push-rodophanging met verstelbare Öhlins-schokdempers zorgt voor een ideale gewichtsverdeling van 45:55, en de remmen lijken op hun taak berekend: 394 mm remschijven vooraan met remklauwen met zes zuigers en 390 mm remschijven achteraan met vier zuigers.
Nu al elektrisch
Bovendien zou Oilstainlab ook al een 100% elektrische versie van de HF-11 gepland hebben, met een vermogen van 860 pk, maar met een prijskaartje dat oploopt tot 2,35 miljoen dollar, of 500.000 dollar meer dan de versie met flat-six.
Ook verrassend is de rijkelijke uitrusting, ondanks het lage gewicht van de auto: airconditioning, een digitale achteruitkijkspiegel, elektrische en verwarmde spiegels en een achteruitrijcamera. Het stuur en de pedalen zijn verstelbaar en in de portieren werd een helm geïntegreerd. Het valt nog te bezien of Oilstainlab slaagt in zijn verleidingsoperatie, vooral bij rijke supercarverzamelaars die doorgaans hun vertrouwen stellen in de grote namen (Ferrari, Lamborghini en dergelijke).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be