In samenwerking met de Chinese autofabrikant BAIC heeft Huawei de sedan Stelato S9 ontwikkeld, een auto met topprestaties die het opneemt tegen Duitse referenties zoals de Mercedes EQS en BMW i7. De autosector is een recente nieuwe stap voor de elektronicagigant en volgt in het kielzog van de Amerikaanse sancties die de groei afknotten op de smartphonemarkt. Deze maakte van Huawei een begrip buiten China.
Als nieuwkomer is Huawei nergens bang voor, zoveel kun je afleiden uit deze Stelato S9, een voertuig van 5,16 meter lang en bijna 2 meter breed. In het interieur vind je veel van de voorzieningen die je in de meest luxueuze sedans aantreft, zoals een enorm panoramisch dak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt om je tegen de zonnestralen te beschermen, een 12,3 duim groot scherm voor het instrumentenpaneel en nog eentje van 15,6 duim voor het multimediasysteem Harmony. Nog meer schermen: een van 13,2 duim op de centrale armsteun achterin, cameraspiegels en tenslotte een 32-duimsdisplay geïntegreerd in de dakbekleding, ideaal om van de auto een bioscoop op wielen te maken.
Uitgerust van kop tot teen
De achterbank is verwarmd, geventileerd en pakt uit met massage, terwijl de rechterstoel een relaxfunctie heeft voor optimaal comfort. Als Huawei-product zit de Stelato S9 boordevol rijhulpmiddelen die samen ADS 3.0 vormen. Op de eerste foto’s die het merk heeft gepubliceerd, kun je meteen de aanwezigheid van lidar op het dak zien. Dit verleent de berline semi-autonoom rijden Level 2. Hij beschikt ook over geavanceerde connectiviteit en een zeer uitgebreid infotainmentsysteem. Het enige nadeel is dat de bagageruimte erg klein lijkt voor een auto van dit formaat, met een inhoud van maar 378 liter. Daar komt nog een frunk bij van 38 liter.
Advertentie – lees hieronder verder
Drie aandrijflijnopties
Bij de lancering is de Stelato S9 verkrijgbaar in drie versies: een LFP-batterij van 79,9 kWh (665 kilometer actieradius) met 304 pk, en een NMC-batterij van 97,6 kWh (721 kilometer) met evenveel vermogen. Tot slot is er een versie met 524 pk (twee motoren) met een actieradius van 672 kilometer uit de grootste batterij. Neem deze cijfers met een dikke korrel zout, want ze zijn gebaseerd op de Chinese CLTC-normen, die veel inschikkelijker zijn dan de Europese WLTP-normen. Met een prijs vanaf 51.000 euro in China belooft de Stelato S9 een serieuze concurrent te worden voor de Europese elektrische sedans die daar zo populair zijn. Er wordt nog niet gesproken over import naar Europa.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be