In 2008 toonde KTM interesse in de autowereld met de X-Bow, een zeer lichte roadster die vooral gericht is op rijplezier. Sindsdien volgen de speciale versies elkaar op en ging het Oostenrijkse merk racen met de X-Bow GT2.
Nu presenteert KTM een straatversie van deze auto, de X-Bow GT-XR. Hij ziet eruit als de Batmobile, met een ‘koepel’ als enige toegang tot het interieur.
Niets ontbreekt
Onder het koetswerk in koolstofvezel vinden we een 2.5-vijfcilinder turbobenzine van Audi, die hier 500 pk en 580 Nm ontwikkelt. Dankzij de lichte constructie weegt deze Oostenrijkse auto maar 1.205 kg, waardoor hij in nauwelijks 3,4 seconden 0 naar 100 km/u aflegt.
Advertentie – lees hieronder verder
Als afgeleide van een racewagen, beschikt hij over een voorophanging met stoterstangen (zoals onder meer in de F1) en Sachs-schokdempers. De voorste remmen gebruiken acht remklauwen. Om het geheel af te ronden, is er een gerobotiseerde zevenversnellingsbak en waakt een differentieel met beperkte slip over de grip.
Zelfs een kofferruimte
Om gemakkelijker toegang te krijgen tot het interieur, kan de bestuurder het stuurwiel wegnemen. In het interieur komen koolstofvezel en Alcantara samen en heerst in de eerste plaats een sportieve sfeer. Toch krijgt de X-Bow GT-XR ook een kleine kofferruimte van 160 liter, ideaal om de tandenborstel, de tandpasta en wat reservekleren mee te nemen. KTM bouwt deze auto aan een tempo van honderd exemplaren per jaar en verkoopt hem voor 284.900 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be