Het cv van ontwerper Sasha Selipanov is indrukwekkend: deze Oekraïner heeft onder andere gewerkt voor Genesis, Bugatti en Koenigsegg! Grote namen dus! Zijn nieuwste project is bijzonder ambitieus, aangezien hij zojuist Nilu27 heeft opgericht, zijn eigen merk van supercars. Het eerste model dat hij heeft bedacht is de Nilu, een uitzonderlijke auto die in twee versies zal worden uitgebracht: één voor op het circuit, gelimiteerd tot 15 exemplaren, en een andere voor op de weg, waarvan 54 stuks zullen worden geproduceerd. Selipanov’s doel is om een voertuig te creëren dat sensationeel en gemakkelijk te gebruiken is, ontworpen op de ouderwetse manier.
Meer dan 1.000 pk
Nilu zal worden uitgerust met een atmosferische V12-motor met een vermogen van meer dan 1.000 pk. Met technologie geïnspireerd door de autosport, zou deze motor hoge toerentallen van meer dan 10.000 tpm moeten kunnen verdragen. We weten ook al dat de motor ontwikkeld zal worden door het Nieuw-Zeelandse bedrijf Hartley Engines, dat onder andere heeft gewerkt aan de V8-motor van de extreem sportieve Ariel Atom. Met een cilinderinhoud van 6,5 liter is deze motor met een V-hoek van 80 graden zeer origineel. Hij zuigt bijvoorbeeld de lucht van buiten de auto op, terwijl de uitlaatpijpen omhoog langs de carrosserie lopen via een indrukwekkende collector met drie uitgangen. De V12-motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 7-versnellingsbak die een vergrendeling heeft om te voorkomen dat de achteruitversnelling per ongeluk wordt ingeschakeld. De ophanging is voorzien van een dubbele draagarmen. Met 20-inch wielen aan de voorkant en 21-inch aan de achterkant, voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden, beschikt de Nilu ook over keramische remmen van Brembo.
Advertentie – lees hieronder verder
Analoog
Geïnspireerd door de mooiste sportprototypes uit de jaren 60, is de Nilu uitgerust met vleugeldeuren met twee glazen bubbels. De voorkant bestaat uit twee enorme luchtinlaten, terwijl de achterkant tot het absolute minimum is beperkt, waardoor het indrukwekkende uitlaatsysteem en de koolstofvezel diffuser, bevestigd aan twee dunne staven, goed zichtbaar zijn. Deze uiting van Selipanov’s overvloedige creativiteit contrasteert met het interieur, dat minimalistisch is. Er is geen multimediasysteem in de auto en het enige scherm dat aanwezig is, dient als achteruitkijkspiegel. Het dashboard is zeer eenvoudig, met weinig bedieningsknoppen. Opmerkelijk is dat de stoelen vast zijn. Alleen de pedalen, hoofdsteunen en spiegels zijn verstelbaar. De Nilu zal zijn debuut maken tijdens de Monterey Car Week. Het eerste exemplaar van deze goddelijke supercar zal in de komende maanden in de Verenigde Staten worden geassembleerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be