Motor
De Renault is de nieuwste telg op de markt en teert op een 1,8-liter turbomotor met 279 pk. Nog steeds trouw aan de VTEC-motor, heeft Honda zijn tweeliter met een turbo uitgerust en die is nu goed voor 320 pk. Veel klassieker dan, is de Golf R met zijn 2.0 TSI met 301 pk. Tenslotte is er de Focus RS, waarvan het 2,3-liter turboblok 350 pk produceert. Die viercilinder wordt trouwens ook gebruikt in de Mustang maar dan met een teruggeschroefd vermogen. Alleen laatstgenoemde en de Golf R zijn vierwielaangedreven, de Civic en de Mégane laten zich op de voorwielen bedienen.
Ontwerp
Terwijl de Renault en de Volkswagen nog steeds relatief discreet zijn, houden de Focus en de Honda van opvallen. Vooral de Japanner lijkt rechtstreeks uit een tuningshow ontsnapt. Trop is…
Rijgedrag
Advertentie – lees hieronder verder
Ben je op zoek naar veelzijdigheid, kies dan voor de Megane RS of de Golf R: zij zijn net zo geschikt om mee te gaan winkelen als om mee te gaan racen. De Focus RS en Civic Type R zijn allesbehalve allemansvrienden, in die zin dat ze radicaler zijn. Niet voor iedereen weggelegd, die laatste twee…
Prijzen
Ook op prijsniveau wordt de kloof steeds groter. De Renault is de minst kostelijke van dit kwartet en kost minstens 35.450 euro. De Civic start op € 37.850, de Ford op € 40.220 en de Golf (weliswaar met een stevige uitrusting) op € 43.280. Je conclusie klopt: de tijd van goedkope sportwagens is definitief voorbij…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be