Buiten Japan is hij onbekend, maar de Toyota Century werd al in 1967 gelanceerd. Deze statige sedan werd ontworpen voor de Japanse topmanagers die door een chauffeur vervoerd worden. Wat deze auto zo bijzonder maakt, is dat hij geleverd wordt met talloze comfortvoorzieningen, zoals elektrisch verwarmde en masserende zetels, gordijnen, een passagierszetel die je als voetsteun kunt gebruiken en een aparte radio achterin. Deze met de hand gebouwde auto met V8- of V12-motor is het beste wat Japan te bieden heeft aan luxewagens. Hij is er een icoon en kende sinds zijn debuut nog maar drie verschillende generaties.
Revolutie
Dit is de grootste revolutie sinds zijn debuut: de Century wordt leverbaar als SUV met een lengte van 5,2 meter. Net als bij zijn voorgangers ligt de nadruk op het comfort achterin, met keuze uit normale deuren of schuifdeuren die elektrisch openen. Met twee aparte zetels achterin biedt de Century een ongeëvenaard raffinement, inclusief een hoogwaardig geluidssysteem en een systeem dat de achterpassagiers maximaal beschermt tegen rembewegingen of oneffenheden in de weg.
Advertentie – lees hieronder verder
Stevige prijs
Voor de aandrijving van deze auto, die eruitziet als een Rolls-Royce Cullinan, heeft Toyota gekozen voor een V6 plug-inhybride die 451 pk ontwikkelt. Alle vier de wielen worden aangedreven en gestuurd. Voorlopig is de Century SUV alleen in Japan verkrijgbaar, met prijzen vanaf 158.000 euro. Een lancering in andere landen lijkt weinig waarschijnlijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be