Hyundai Mobis, de technologieleverancier van de autogroep Hyundai heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van een nieuwe generatie dashboards. Dit innovatieve concept maakt niet langer gebruik van de klassieke opstelling, met tellers of schermen, maar is een vergaande uitbreiding van het head-updisplay. Deze laatste gebruiken een – totonogtoe erg grote en van spiegels voorziene – projector om informatie over snelheid, navigatie of zelfs enternainment in het oogveld van de bestuurder op de voorruit te afficheren. Alhoewel het formaat van head-updisplays steeds groter wordt, gaat niemand zo ver als Hyundai nu. Daar wordt het volledige dashboard in een band onderaan de voorruit geprojecteerd. De bestuurder ziet dus alles, van airco over navigatiekaarten tot rijgegevens, op ooghoogte, over de volledige breedte van de ruit.
Ik zie wat jij niet ziet
Het zogenaamde “Holographic Windshield Display” is er trouwens niet alleen voor de bestuurder. De technologie is ook in staat om de bijrijder van specifieke toepassingen te voorzien, zodat deze bijvoorbeeld ongestoord een YouTubefimpje kan kijken of aan een videocall kan deelnemen, terwijl de bestuurder zich op de weg concentreert. Deze vorm van split viewing is trouwens minder revolutionair dan ze lijkt, want ze is al beschikbaar in bijvoorbeeld de Mercedes S-Klasse, de BMW 7 en de Lexus RX (alsook wijlen de Jaguar XJ) zij het geïmplementeerd op klassieke schermen.
Een van de meest indrukwekkende kenmerken van het Holographic Windshield Display is dat het systeem gebruikmaakt van een ultradunne, doorzichtige film die op de voorruit wordt aangebracht. Voor deze technologie werd een beroep gedaan op de knowhow van de Duitse optische specialist Zeiss, bekend van de cameralenzen. Een compacte projector zonder spiegels, ontwikkeld door Hyundai Mobis, zorgt ervoor dat holografische beelden en video’s op de voorruit worden weergegeven. Volgens Hyundai Mobis en Zeiss blijft de voorruit grotendeels doorzichtig, zodat het zicht van de bestuurder nooit wordt belemmerd. De beelden op de voorruit worden met een transmittantie van 90% geprojecteerd, wat betekent dat ze bijna volledig transparant zijn en geen belemmering vormen voor het zicht. Dat moet de veiligheid in de hand werken, wat volgens de makers meteen het grootste voordeel is. Ook in combinatie met semi-autonome rijsystemen biedt de voorruitprojectie uiteraard boeiende mogelijkheden.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf 2027 op luxemodellen
Een ander gevolg is alvast dat het dashboard er erg minimalistisch en kraaknet uitziet. Ontdaan van elke vorm van clutter ontstaat zo een veel ruimtelijker gevoel. Hyundai anticipeert verder en beweert dat de projectoren zodanig compact zijn dat ze kunnen ingezet worden om ook zaken op de zijruiten te projecteren. En op de achterruit, om bijvoorbeelden waarschuwende boodschappen naar andere weggebruikers te sturen.
Het klinkt allemaal als het soort sciencefiction dat niet zou misstaan in een Hollywoodprodcutie en die vooral wordt overgenomen op concept cars. Maar dat is het nu net, Hyundai beweert dat het de technologie al in 2027 beschikbaar zal maken op zijn productiemodellen. Eerst op dure luxemodellen – wellicht van het prestigieuze submerk Genesis – en daarna steeds breder. Maar het kunnen ook Duitse premiummodellen worden, want Hyundai Mobis werkt evengoed voor derde partijen.
Hoe goed dit idee in de praktijk is zal vooral afhangen van het bedieningsgemak. En daar knelt voorlopig het schoentje. Hyundai Mobis geeft voorlopig geen verdere details over de aansturing. Volgens de collega’s van Automotive News wijst alles in de richting van spraak- en gebarenbediening – mogelijks vergezeld van oogdetectie – , maar laat dat nu net het gimmick zijn dat in meerdere studies als nutteloos en slecht functionerend wordt weggezet. Maar misschien dat het een mee voor de doorbraak van het ander zorgt?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be