In de race om de elektrische auto blijft het rijbereik een belangrijke factor. Tot nu toe was het rijbereik een obstakel voor consumenten, die het te beperkt vinden. Hierdoor zijn constructeurs geneigd om steeds grotere en duurdere batterijen te plaatsen, die ook meer grondstoffen vergen.
Constructeurs en batterijspecialisten blijven daarom onderzoek voeren naar nieuwe chemische stoffen met een grotere energiedichtheid en dus een groter rijbereik. Sommige bedrijven doen echter ook ander, onverwacht onderzoek. Mercedes bijvoorbeeld, dat onlangs zijn onderzoek en bevindingen heeft gedeeld over nieuwe technologieën die de komende maanden of jaren gebruikt kunnen worden.
Zonnelak
Een van de mogelijke pistes is die van een zonnelak, een speciale verf ontworpen om het rijbereik van elektrische auto’s te vergroten. Deze innovatie, die nog ontwikkeld wordt, bestaat uit ‘innovatieve zonnemodules’ die vijf micrometer dik zijn en gelijkmatig op het koetswerk aangebracht worden, als een zeer fijne pasta die de auto maar 50 g/m2 verzwaart. Totaal te verwaarlozen dus. Volgens de ingenieurs kan het fotovoltaïsche oppervlak op elk type ondergrond aangebracht worden, terwijl een ‘revolutionair’ vernis op basis van nanodeeltjes als beschermlaag fungeert. Die laat 94% van de zonnestralen door. Deze coating kan nu worden aangebracht op koetswerken “ongeacht hun vorm of hellingshoek”.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze technologie wordt momenteel verder ontwikkeld en is dus nog deels geheim. Mercedes blijft vaag, maar belooft dat het rendement 20% bedraagt. Met een oppervlak van 11 m2, wat ongeveer overeenkomt met een middelgrote SUV, zouden deze fotovoltaïsche verf de auto in staat stellen om tot 12.000 km per jaar af te leggen. Dit cijfer is gebaseerd op de zonneschijn in Stuttgart. In zonnige landen kan de afgelegde afstand veel groter zijn.
62% van de afstand dankzij de zon?
Voorlopig tonen tests van Mercedes aan dat een elektrische Mercedes gemiddeld 52 km per dag aflegt en dat 62% van deze afstand afgelegd kan worden met behulp van zonne-energie. Mercedes schat dat bestuurders in bijvoorbeeld Los Angeles, Californië, zelfs 100% van hun ritten puur met deze verf zouden kunnen afleggen.
Mercedes geeft weinig details vrij, maar specificeert dat deze zonnelak geen zeldzame aardmetalen of silicium bevat. De materialen die voor deze technologie gebruikt worden, zijn ook niet giftig en veel eenvoudiger te produceren dan conventionele zonnepanelen. Een mooie vooruitgang dus, die doet geloven dat het tijdperk van de gratis oplaadbare elektrische auto aangebroken is. Of toch bijna...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be