Hoewel dit patent al begin 2019 door Volvo in de VS werd aangevraagd, is het pas enkele weken geleden openbaar gemaakt. Het heeft betrekking op een systeem dat het mogelijk maakt om het stuurwiel van links naar rechts te verschuiven en omgekeerd. Dat kan dankzij het gebruik van “by-wire” componenten, wat betekent dat er geen fysieke verbinding meer is tussen de besturing en de mechanische onderdelen. Het gevolg is dat het stuurwiel zelfs in het midden kan worden geplaatst, zoals in een McLaren F1 en diens opvolger de GMA T.50.
En hoe zit het met de pedalen, vraag je jezelf nu ongetwijfeld af? Wel, zij zullen vervangen worden door aanraakgevoelige ‘pads’ die automatisch worden geactiveerd afhankelijk van de positie van het stuur. Onze collega’s van Autoblog beweren dat het door Volvo gepatenteerde systeem een goedkoper alternatief zou kunnen zijn voor het intrekbare stuurwiel in toekomstige autonome auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be