ZF zorgt voor revolutie van bestuurdersairbag

De bestuurdersairbag zit altijd in het midden, maar dat kan weleens radicaal veranderen door onderzoek van toeleverancier ZF. Dat heeft een airbagmodule achter het stuurwiel ontwikkeld.

Gepubliceerd op 13 juni 2024
Leestijd : 2 min

Partagez

ZF zorgt voor revolutie van bestuurdersairbag

In de jaren vijftig werkten Amerikaanse autoconstructeurs zoals Ford en General Motors aan een airbagsysteem om de autobestuurder bij een botsing op zijn plaats te houden. Het duurde echter tot 1968 en de uitvinding van de impactsensor voor de ontwikkeling van airbags echt vooruitgang boekte. Bij General Motors verschenen de eerste productiewagens met airbags in 1974. De airbag werd oorspronkelijk ontwikkeld om de veiligheidsgordel te vervangen en bestaat uit een pyrotechnisch systeem dat gas vrijlaat om een zak op te blazen in 30 tot 150 milliseconden. Eenmaal opgeblazen, loopt de airbag geleidelijk leeg dankzij poreus materiaal.

c9739181-75a1-51a2-8f1b-3a5942250000

Nieuwe mogelijkheden

Tot nu toe zat de bestuurdersairbag in het midden van het stuurwiel, wat fabrikanten voor problemen stelt bij het ontwerp van stuurwielen met een mooie vorm en vooral bij de integratie van bedieningselementen. Vooral dit laatste punt motiveerde toeleverancier ZF om een nieuw soort airbag te bestuderen, die zich nu aan de bovenkant van de stuurkolom bevindt, tussen de stuurwielnaaf en de bovenkant van de stuurwielrand. Hierdoor worden allerlei bijzondere systemen mogelijk voor bestuurders, zoals aanraakbediening of schermen. De ingenieurs kunnen hun creativiteit dus de vrije loop laten.

ZF-Wheel-2

Advertentie – lees hieronder verder

Nog niet zo lang verplicht

ZF verzekert zijn nieuwe product even doeltreffend is als de klassieke bestuurdersairbag die we tot nu toe kenden. Het valt nog af te wachten of de fabrikanten deze nieuwe technologie zullen omarmen. In Europa was Mercedes in 1981 het eerste merk dat deze veiligheidsvoorziening aanbood op de S-Klasse. Bestuurdersairbags zijn nog maar sinds 2009 verplicht in Europa, tegenover 1998 in de Verenigde Staten. Sindsdien is deze technologie veralgemeend. Constructeurs hebben intussen een hele reeks airbags ontwikkeld (gordijn-, knie-, zijairbags en noem maar op) die je overal in het interieur van nieuwe auto’s vindt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe technologie
Is de auto zonder dashboard echt een goed idee?

Hyundai stelt een technologie voor waarbij het komaf maakt met het dashboard zoals we dat kennen; geen schermen meer en ook geen tellers. Alles speelt zich af op de voorruit. Een gimmick? Helemaal niet, over twee jaar gaat het in productie.

Tot 10:30 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.