Anticiperen en Aanschuiven = Vlot én Veilig

Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt dat je minutenlang (of langer) in de file staat en je eens ervan verlost tot de vaststelling komt dat er geen enkele aanleiding voor de opstopping was. Geen ongeval, geen complete verzadiging, niets van dat. Op de vraag hoe we zulke situaties serieus kunnen indijken, zijn de twee A’s het antwoord.

Anticiperen en Aanschuiven = Vlot én Veilig

Anticiperen

De verlaging van de maximumsnelheid op de Ring rond Brussel wordt niet alleen op protest en likes maar ook op gelach onthaald, simpelweg omdat je er overdag zo vaak in de file staat. Voorstanders van de maatregel stellen dat 100 km/u veiliger is dan 120 km/u, wat de kans op ongevallen (en op de files die ze veroorzaken) doet zakken. En de tegenstanders? Zij gaan ervan uit dat de gemiddelde aandacht op de ring zal verslappen op momenten dat er minder verkeer is en je er dus wel aan een normaal tempo kan rijden. Daarvoor valt natuurlijk (ook) wat te zeggen: hoewel het veiligheidsgevoel in auto’s nog nooit zo groot is geweest, hebben we zo goed als geen voeling met de baan meer, en bovendien is/kent iedereen een smartphoneverslaafde die het toestel amper links kan laten liggen, ook achter het stuur. We hebben geen expert nodig om te weten dat hoe trager er gereden wordt, hoe meer de aandacht verslapt en hoe groter de kans dat er wordt gefacebookt, gewhatsappt of dergelijke meer. Of gewoon rondgekeken naar de omgeving, want hey, met 100 km/u op een autosnelweg ligt de gevoelssnelheid gewoon te laag voor de meeste mensen. En ligt ze dan te hoog of net goed, dan scheelt er iets met de capaciteiten van de bestuurder om een voertuig van minstens een ton te besturen.

En ook…

Wat veel mensen niet blijken te snappen, is dat het écht niet volstaat om enkel naar het voertuig voor je te kijken. Toegegeven, met al die SUV’s op de baan is het geen evidentie als je een traditioneel koetswerktype hebt gekozen, maar dan nog. Anticiperen wil zeggen dat je je gewaar bent van je positie op de baan (rechts graag!), van je voorliggers (met nadruk op de ‘s’) maar ook van je achterliggers. Iemand die plots in de remmen duikt omdat er (veel) verder wordt vertraagd en al doende (bijna) een rampscenario achter zich veroorzaakt, komt gewoonweg veel te vaak voor. Meestal hebben zulke bestuurders niet eens door wat ze verkeerd hebben gedaan. Hoffelijkheid moet van twee kanten komen. Anticiperen en respect tonen voor je (snellere) medeweggebruiker zal (veel) minder ongevallen opleveren.

Aanschuiven

Files komen natuurlijk niet alleen op snelwegen voor. Het kan zijn dat verkeerslichten slecht afgesteld zijn, dat een populair warenhuis voor opstoppingen zorgt, of ook weer die gsm die mensen doet vergeten dat rode lichten ooit weer groen worden. Maar laat ons “leven in de broekzak” nu ook geen excuus zijn voor alles. Het probleem zit ‘m in de mentaliteit van veel autobestuurders. Zij die denken dat “altijd veel plaats tussenlaten” beter is voor iedereen, zitten verkeerd, want moest iedereen beter aanschuiven, kunnen er meer auto’s een kruispunt oversteken en zal dat kruispunt sneller vrij zijn (en het kruispunt erop, enzovoort). Treuzelen staat gelijk aan meer files, groen aan gas geven. De tijd is rijp dat er weer een serieuze lans wordt gebroken voor vlotheid, en ja, dat kan perfect hand in hand met veiligheid. Het ís zelfs veiliger verkeer. Van twee A’s naar evenveel V’s, zolang de boodschap maar overkomt.

Een alternatief voor rekeningrijden?