Slaperig rijden veroorzaakt doden in België. Volgens het VIAS Institute is het fenomeen verantwoordelijk voor 15 procent van de ongevallen met gewonden of doden, of meer dan 5.000 ongevallen per jaar. En dat is nog niet alles: volgens Fondation Vinci Autoroutes is het zelfs de belangrijkste doodsoorzaak op snelwegen. Met slaperigheid worden microslaapjes bedoeld die variëren van één tot vier seconden.
Het fenomeen is niet zo gemakkelijk te bestrijden. Bepaalde bestuurders voelen vermoeidheid aankomen en kunnen anticiperen door te stoppen en even te slapen, maar dat lukt niet iedereen. Andere bestuurders worden getroffen door slaperigheid terwijl ze het helemaal niet verwacht hadden. Volgens een recente studie geeft 49 procent van de bestuurders toe dat ze zich vermoeid voelen tijdens het rijden en de afgelopen twaalf maanden slaperig hebben gereden. Toch wel een verontrustend gegeven aan het begin van de vakantie, aangezien mensen vaak nog gestresseerd en vermoeid zijn wanneer ze op reis vertrekken.
Oplossing
Assurance Prévention, de vereniging van Franse verzekeraars, maakt van de vakantieperiode gebruik om de resultaten van een nieuwe studie over slaperigheid achter het stuur te publiceren. Het gaat deze keer niet om ongevallenstatistieken, maar om een studie van de impact van interieurgeluiden (zoals de radio, muziek of een podcast) op de waakzaamheid achter het stuur.
De analyse werd uitgevoerd door een professor psychiatrie en verslaving van de Université Paris Cité. Die bekeek wanneer vermoeidheid optreedt bij personen die blootgesteld worden aan verschillende geluidsbronnen, zoals het normale interieurgeluid, niet-gekozen muziek, niet-gekozen muziek met reclameonderbrekingen en muziek of een podcast die wél door de deelnemer gekozen werd. De test werd op de snelweg gedaan met behulp van een gehomologeerde simulator. Het experiment is dus perfect wetenschappelijk
Advertentie – lees hieronder verder
De resultaten van het onderzoek zijn opmerkelijk en tonen aan dat slaperigheid uitgesteld kan worden door te luisteren naar je favoriete muziek, radiozender of podcast. Dat blijkt uit de gegevens van 97 deelnemers aan dit experiment die gedurende 90 minuten diverse geluidsfragmenten beluisterden met een hoofdtelefoon (interieurgeluid, niet-gekozen muziek enzovoort).
Er werd nog een hulpmiddel gebruikt tijdens dit experiment. Het gaat om een soort camera die de gezichtsuitdrukking van de deelnemers moest meten zodat de test objectief zou zijn en zich niet zou baseren op persoonlijke indrukken. Het resultaat is duidelijk: wie koos voor zijn favoriete muziekprogramma deed het beter dan de andere deelnemers.
Het slechtste wat je kunt doen, is helemaal geen radioprogramma of muziek laten spelen. Dan word je als bestuurder nog sneller moe door het motorgeluid en de rol- of stroomlijngeluiden. Wanneer je met de auto op vakantie vertrekt, mag je de bestuurder dus niet verbieden om zijn of haar favoriete programma’s te beluisteren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be