Rijbewijs: Europa introduceert medische controle elke 15 jaar

Het Europees Parlement heeft zojuist gestemd voor de invoering van een medisch onderzoek om de 15 jaar. Dit betekent het einde van het levenslange rijbewijs … als de lidstaten zelf deze maatregel accepteren.

Gepubliceerd op 28 februari 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Rijbewijs: Europa introduceert medische controle elke 15 jaar

Het dossier lag al enkele maanden op tafel: de regels voor het rijbewijs aanpassen en een nieuwe controle invoeren om te zien of automobilisten na verloop van tijd nog wel rijgeschikt zijn. Over deze kwestie is intensief gelobbyd. De invoering van een medische controle om de vijftien jaar om een rijbewijs te behouden, kent zowel voor- als tegenstanders. Gisteravond waren de onderhandelingen nog in volle gang en vandaag werd de beslissing genomen.

De leden van het Europees Parlement die in Straatsburg verzamelden, stemden voor de invoering van deze maatregel, weliswaar niet het volledige pakket dat op tafel lag. Veel amendementen (343 in totaal) werden verworpen, maar de medische controle die elke 15 jaar wordt voorgeschreven, staat wel in het parlementaire akkoord.

jonathan-marchal-TLNahr6uv9M-unsplash

Elke 15 jaar

Concreet kunnen automobilisten elke 15 jaar een medisch onderzoek ondergaan, maar mogelijk hoeft dat niet. Waarom? Dit medisch onderzoek is optioneel en het staat de lidstaten vrij om het al dan niet in te voeren.  De minimumvereiste is een oogtest (gezichtsscherpte, na correctie, van ten minste 0,5 met beide ogen samen of met slechts één oog). Het gezichtsveld moet ook ten minste 120° bedragen. Als een progressieve oogziekte wordt vastgesteld of gemeld, kan het rijbewijs gegeven of verlengd worden op voorwaarde van een regelmatige oogtest.

Advertentie – lees hieronder verder

Bijkomende tests (al dan niet verplicht) kunnen de lidstaten zelf vastleggen, wat uiteraard opnieuw ongelijkheid tussen de Europese burgers dreigt te creëren. De lidstaten moeten ook de medische autoriteiten aanwijzen die verantwoordelijk zijn voor deze tests. Dit dreigt veel onzekerheid en spanningen te veroorzaken, aangezien het nu al enkele maanden duurt om een afspraak bij een oogarts te krijgen. En wie gaat al deze tests betalen? Worden ze gratis of betalend?

Parlementslid Karima Delli (De Groenen), de verslaggever van deze nieuwe richtlijn, wilde ook het gehoor en de reflexen van 40-plussers testen, maar stelt gerust: “Het is niet de bedoeling om ouderen te ergeren. Het doel is om te tonen dat we in staat zijn om tragedies te voorzien en te voorkomen.” Ze herinnert er ook aan dat Portugal, Italië en veertien andere EU-landen zo’n (soms heel strenge) test al hebben ingevoerd.

iStock-1402639206

VIAS akkoord

Uiteraard is verkeersinstituut VIAS tevreden met deze maatregel, die de verkeersveiligheid mogelijk verbetert. Tegenover Sud Info, wijst de organisatie erop dat de test niet alleen op ouderen kan worden toegepast, omdat dit een discriminerende maatregel zou zijn.

VIAS wijst er echter op dat senioren meer risico’s lopen in het verkeer dan andere leeftijdsgroepen. Alle categorieën samen (automobilisten, voetgangers, fietsers enzovoort) vertegenwoordigen zij 63 procent van de verkeersdoden. Maar VIAS geeft ook aan dat 65-plussers niet de gevaarlijkste mensen op de weg zijn. Uit de statistieken blijkt zelfs dat bestuurders tussen 20 en 24 jaar het grootste gevaar vormen: zij zijn vier keer vaker betrokken bij ernstige ongevallen dan senioren. Het is dus helemaal niet zeker dat deze medische controle de verkeersveiligheid echt zal verbeteren.

Niet in België?

In een interview met onze collega’s van Le Soir is de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), niettemin voorzichtig: “Er moet nog onderhandeld worden over de tekst die het Europees Parlement heeft goedgekeurd en die zou elk land toch een zekere vrijheid geven.” De minister verduidelijkt ook zijn standpunt: “Een algemeen en systematisch medisch onderzoek is geen doeltreffend instrument. Het zou een enorme werklast betekenen – elk jaar moeten er zo’n 400.000 rijbewijzen vernieuwd worden – terwijl een gerichte aanpak van de meest problematische profielen veel gunstiger zou zijn.”

Georges Gilkinet is duidelijk niet echt geïnteresseerd in deze maatregel. De redding voor Belgische automobilisten? Dat valt nog te bezien, want na de verkiezingen in juni komt er een nieuwe regering die misschien een andere mening heeft. We zullen dus de onderhandelingen tussen Europa en België moeten afwachten om zeker te zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.579 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.579 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.