Europese Unie trekt 3 miljard euro uit voor batterijen, maar is dat genoeg?

De Europese auto-industrie verkeert al langer in zwaar weer, dat is geen nieuws. De oorzaak? Haar terughoudendheid om de elektrische auto te omarmen. Deze aarzeling leidde tot uitstel van investeringen en gaf Chinese fabrikanten vrij spel. Om de schade te herstellen en de controle terug te winnen, gaat Europa 3 miljard euro vrijmaken om het batterijprobleem aan te pakken. Maar is dat genoeg?

Gepubliceerd op 12 december 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Europese Unie trekt 3 miljard euro uit voor batterijen, maar is dat genoeg?

China heeft onmiskenbaar een flinke voorsprong genomen in de race om de elektrische auto – en die voorsprong is uitgegroeid tot een ware dominantie. Het land heeft geïnvesteerd in de volledige waardeketen, waarbij haar ingenieurs niet alleen de grondstofwinning en -verwerking volledig beheersen maar ook de innovaties in batterijchemie en assemblage. Kortom, China heeft het hele pakket!

Europa heeft te lang gewacht met investeren in elektrische auto’s en probeert nu de achterstand in te halen. Wat natuurlijk bakken geld kost. Om dit te versnellen, hebben de EU en enkele lidstaten nieuwe hulpmiddelen (subsidies) ingevoerd om investeringen aan te trekken. Frankrijk loopt hierin voorop en zet stevig in op buitenlandse interesse. De regio Hauts-de-France (in Noord-Frankrijk) wil zich profileren als dé batterijvallei van Europa. Dit blijkt onder meer uit de komst van gigafabrieken, waaronder die van het Franse Verkor en het Taiwanese Prologium

Noodlijdende industrie

Europa staat nu voor de uitdaging om te blijven investeren in elektrische auto-technologie, juist nu de vraag scherp daalt. Steeds meer fabrikanten, zoals Mercedes en Porsche, stellen hun investeringen uit en verlengen de levensduur van verbrandingsmotoren. De crisis in de sector wordt pijnlijk duidelijk met Northvolt, Europa’s enige batterijproducent, die onlangs het faillissement heeft aangevraagd.

ProLogium-Taoke-Demonstration-Line
© ProLogium

Advertentie – lees hieronder verder

In een poging om deze trend te keren, hebben de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB) aangekondigd fondsen vrij te maken als timulanse voor de lokale batterijproductie. Dit is een essentiële voorwaarde om weer een beetje onafhankelijk te worden en te proberen de kosten te verlagen door directe controle te krijgen over deze schakel in de keten.

Start-ups?

In totaal trekt Europa 3 miljard euro uit om een duurzaam batterij-ecosysteem op te bouwen. “De Europese Commissie wil cruciale investeringen in geavanceerde technologieën stimuleren om een sterke en veerkrachtige batterijsector te ondersteunen. Door verschillende financiële instrumenten te combineren, streven we naar maximale impact en het aantrekken van extra particuliere investeringen,” aldus een persbericht.

verkor
© Verkor

Van de 3 miljard euro gaat 200 miljoen naar de financiering van startups, terwijl 1 miljard wordt geïnvesteerd in de ondersteuning van celproductie. De resterende 1,8 miljard euro komt van de EIB en wordt ingezet voor de ontwikkeling van de volledige batterijwaardeketen – van onderzoek en productie tot infrastructuur en recycling. Met deze aanpak wordt een breed net uitgegooid.

Wat moeten we denken van deze sprong in het diepe? Is Europa eindelijk doordrongen van de urgentie? Ja en nee. Iedereen erkent dat actie nodig is, maar de 3 miljard euro die is vrijgemaakt, steekt schril af tegen de 215 miljard euro die China tussen 2009 en 2023 in zijn auto-industrie heeft gepompt. Vergeleken daarmee lijkt Europa met een waterpistool te vechten tegen een brand. Toegegeven, zoals het gezegde luidt, Rome is niet in één dag gebouwd. Maar zonder voldoende middelen blijft de ambitie een loze droom – vooral met een totale overgang naar elektrisch rijden die binnen tien jaar moet zijn voltooid, uiterlijk op 1 januari 2035.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
43.985 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
43.985 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.