China heeft onmiskenbaar een flinke voorsprong genomen in de race om de elektrische auto – en die voorsprong is uitgegroeid tot een ware dominantie. Het land heeft geïnvesteerd in de volledige waardeketen, waarbij haar ingenieurs niet alleen de grondstofwinning en -verwerking volledig beheersen maar ook de innovaties in batterijchemie en assemblage. Kortom, China heeft het hele pakket!
Europa heeft te lang gewacht met investeren in elektrische auto’s en probeert nu de achterstand in te halen. Wat natuurlijk bakken geld kost. Om dit te versnellen, hebben de EU en enkele lidstaten nieuwe hulpmiddelen (subsidies) ingevoerd om investeringen aan te trekken. Frankrijk loopt hierin voorop en zet stevig in op buitenlandse interesse. De regio Hauts-de-France (in Noord-Frankrijk) wil zich profileren als dé batterijvallei van Europa. Dit blijkt onder meer uit de komst van gigafabrieken, waaronder die van het Franse Verkor en het Taiwanese Prologium.
Noodlijdende industrie
Europa staat nu voor de uitdaging om te blijven investeren in elektrische auto-technologie, juist nu de vraag scherp daalt. Steeds meer fabrikanten, zoals Mercedes en Porsche, stellen hun investeringen uit en verlengen de levensduur van verbrandingsmotoren. De crisis in de sector wordt pijnlijk duidelijk met Northvolt, Europa’s enige batterijproducent, die onlangs het faillissement heeft aangevraagd.
Advertentie – lees hieronder verder
In een poging om deze trend te keren, hebben de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank (EIB) aangekondigd fondsen vrij te maken als timulanse voor de lokale batterijproductie. Dit is een essentiële voorwaarde om weer een beetje onafhankelijk te worden en te proberen de kosten te verlagen door directe controle te krijgen over deze schakel in de keten.
Start-ups?
In totaal trekt Europa 3 miljard euro uit om een duurzaam batterij-ecosysteem op te bouwen. “De Europese Commissie wil cruciale investeringen in geavanceerde technologieën stimuleren om een sterke en veerkrachtige batterijsector te ondersteunen. Door verschillende financiële instrumenten te combineren, streven we naar maximale impact en het aantrekken van extra particuliere investeringen,” aldus een persbericht.
Van de 3 miljard euro gaat 200 miljoen naar de financiering van startups, terwijl 1 miljard wordt geïnvesteerd in de ondersteuning van celproductie. De resterende 1,8 miljard euro komt van de EIB en wordt ingezet voor de ontwikkeling van de volledige batterijwaardeketen – van onderzoek en productie tot infrastructuur en recycling. Met deze aanpak wordt een breed net uitgegooid.
Wat moeten we denken van deze sprong in het diepe? Is Europa eindelijk doordrongen van de urgentie? Ja en nee. Iedereen erkent dat actie nodig is, maar de 3 miljard euro die is vrijgemaakt, steekt schril af tegen de 215 miljard euro die China tussen 2009 en 2023 in zijn auto-industrie heeft gepompt. Vergeleken daarmee lijkt Europa met een waterpistool te vechten tegen een brand. Toegegeven, zoals het gezegde luidt, Rome is niet in één dag gebouwd. Maar zonder voldoende middelen blijft de ambitie een loze droom – vooral met een totale overgang naar elektrisch rijden die binnen tien jaar moet zijn voltooid, uiterlijk op 1 januari 2035.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be